Az unokái miatt kezdett bele, az egész világnak árulja

A törökországi Aydın tartomány Efeler településén élő 63 éves İsmail Erzurumluoğlu nyugdíjba vonulása után makettjárművek készítésébe kezdett az unokái számára. Négy évvel ezelőtt érkeztek az első megrendelések Törökország több városából is, miután művei felkerültek az internetre. A hobbialkotásokból hirtelen kereskedelmi árucikk lett. Mialatt megpróbált eleget tenni a törökországi megrendeléseknek, a világ számos országából is jöttek igénylések, így elkezdte őket exportálni. Az általa kézzel készített kamionok, autóbuszok most Erzurumluoğlu saját galériájában is megtekinthetőek.

Nem győzi a rendeléseket

Erzurumluoğlu elmesélte, hogy az első makettbe azért kezdett bele, hogy kitöltse valamivel nyugdíjas napjait. Az unokáinak készített autóbuszhoz egy 40 évvel korábbi szolgált mintául, melyet még fiának csinált.

 „A gyerekeim megosztották az interneten az elkészült alkotásaimat, amelyeket nagy érdeklődés fogadott. Törökország több városából is szerettek volna vásárolni belőle.” – mondta.

Hogy elüsse az idejét, válaszolt néhány érdeklődőnek, no meg azért is, hogy egy kis plusz pénzzel hozzájáruljon a családi kasszához. Mikor tudatosult benne, hogy a munka napról napra egyre több lesz, kibővítette a rendelkezésére álló műhelyét.

Elmondta, hogy alig győzték a rendelések teljesítését, majd így folytatta:

„Lehetetlen ennyit megcsinálni. Legalább 15-20 fős csapatra lenne szükség ahhoz, hogy az összes rendelést elvállalhassam és elkészíthessem. Nem 10 darabot kérnek, hanem legalább 50-et. Ehhez a mennyiséghez sorozatgyártásba kellene kezdenem. Minden alkatrészt gyárilag kellene előállítani, majd 8-10 főnek munkapadokon összerakni és csomagolni. Viszont én ezt mind saját kezűleg végzem. Kézzel készítve 15, legfeljebb 30 darab az éves maximum. Próbáltunk áttérni a sorozatgyártásra. Az eltelt négy év alatt 50-100-200 darabos megrendelések teljesítésébe kezdtünk. Egyébként a számunkra fontos csapszegeken kívül minden alkatrész kézzel készült, ezért múzeumi darabok lettek. Közel 30-34 fajta autóbuszmodellt gyártottam. A kamionmúzeumnak is készítettem kamiont.”

Erzurumluoğlu szerint Törökország vezető busz- és kamiongyártói ajándéktárgynak rendelik a maketteket. „A reggeli és esti ima között megállás nélkül, meleg ételt és teát is nélkülözve dolgozom. Teljesen lefoglal a munka. Mikor készül valami, nincs szabadidő. Nincs vasárnap. A vasárnapjaimat is munkával töltöm. Nyáron napi 17-18 órát, télen 12-13-at dolgozom.” – mondta.

Kínával akar versenyezni

Erzurumluoğlu elmondta, hogy teljesen saját kezűleg alkot meg évi 800 darab makettet, melyek készítésénél néha némely technikai dologban fiától kér segítséget.

„Mostanában ezres nagyságrendű rendelések érkeznek. Ezek előállítása vajon hogyan lehetséges? Versenybe lehet-e szállni Kínával, Európával, Amerikával? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vizsgálunk jelenleg. Ha Allah is úgy akarja, hamarosan eleget tudunk tenni az  ilyen nagyszámú megrendeléseknek is. Kis cég vagyunk, nagyvállalattá szeretnénk válni.” – mondta.

Az igénylésnek megfelelően egy mintadarab elkészítése néha hónapokig is eltarthat. Áraik az előállítás nehézsége szerint 800 és 6000 líra (kb. 63 000– 474 000 Ft – a ford.) között mozognak.

Erzurumluoğlu kiemelte, hogy a modellek külföldön is nagy népszerűségnek örvendenek, majd így folytatta:

„Elsőként Romániából érkezett egy 30 darabos autóbusz-rendelés. Jelenleg Angliától Németországig, Indonéziától Afganisztánon át a világ számos pontjáról kapunk a makettekre megrendeléseket. Mivel Romániába még nincs exportengedélyünk, egy barátunk segített a kiszállításban. E-mailt írnak nekünk az érdeklődők. A közösségi hálón keresztül adják tudtunkra kérelmeiket, de én ehhez nem értek, és ebben a korban már időm sincs, hogy megtanuljam. Nem találunk senkit, aki segíthetne nekünk. Segítségre lenne szükség a műhelyekben is, de senki sem vesz komolyan minket. Pedig az a célunk, hogy Törökországot Európával és Kínával versenyképes szintre emeljük.”

Forrás: AA (Anadolu Ajansı török hírügynökség)

Fordította: Uysal Dóra


1 COMMENT

Comments are closed.