Kávéfőző Balázs (a német teleklevelekben Blasius Cavesieder) hódoltsági rác volt, ráadásul római katolikus, tehát bunyevác. Törökösen öltözködött, feltehetően bajszot viselt, de állát borotválta, és nem vörös fezt nyomott a fejébe, mint az igazhitűek, hanem fehéret. (A kék fez a hódoltsági zsidók, a fekete fejfedő a görögök jelképe volt.)
Tudjuk azt is (az írnok feljegyezte), hogy „szabad ember” volt a szó mindkét értelmében, tehát sem jobbágy, sem házasember, és hogy a pesti déli Alvégen – matrózkocsmák és kofakávéházak között – ütötte fel tanyáját: a Vizikapu (ma Molnár) utcában vásárolt házat 1714-ben 100 forintért. „Járatos” emberből (kucséberből) így lett „ülepetes” ember, aki a serbetet, a rozsólist, a szilvapeszmeket már nem nyakba akasztva kínálta, hanem kirakhatta a pultra. Ő volna tehát az első pesti kávéfőző mester.
Bevilaqua Borsody Béla művelődéstörténész, kávéházi garabonciás szerint azonban Pest-Budán a kávésmesterség régebbi eredetű: a fekete italt a Budát 1541-ben megszálló török hozta Isztambulból. 1579-ben az adólajstromokban már szerepel kávészállítmány, Vüdsúdi Mehmed török költő pedig már a XVII. század elején budai kaffeteriákban múlatja idejét. Igaz, ezek török kávéházak, ahová gyaur kutya a lábát sem teheti be. Ám a fekete levest ismertük, hiszen kávé szavunkat Zrinyi Miklós már 1645-ben leírta. A Szigeti veszedelem harmadik énekében Mehmet pasa és a siklósi Szkander bég „kicsin fincsánból kávét hörpölgetve” diskurálgat. A kávézni ige első változatát az Amszterdamban tanuló Bethlen Mihály naplójában találjuk 1693-ban: „Szaniszló Uraméknál mi kofizunk és megyünk Spanhem Uram leckéjére”. Az erdélyi kancellár fia egy évvel később (immár Londonban) a kávéházra még nem talál magyar szót (coffipoliumnak, „kávé-sokadalomnak” nevezi), de a 18 esztendős Teleki Pál már igen; ő ezt jegyzi fel: „Royal Kofi Házban tíz penny kiadás”.
vs.hu