A héten ér véget egy különös kiállítás a düsseldorfi Kunstpalastban, melyen Refik Anadol médiaművész két monumentális „adatszobra” és egy kisebb „adatfestmény-triptichonja” látható. A népszerű média- művész a mesterséges intelligenciát állítja a művészet szolgálatába, mi pedig tépelődhetünk, hogy művészet-e még egyáltalán, ha algoritmusok határozzák meg az alkotás kinézetét.
Refik Anadol színek és árnyalatonak játékaként megelevenedő, plasztikusnak ható projekciói folyamatosan változó, pulzáló képekből állnak, melyek rendszerint óriási felületeken, hatalmas LED-falakon kelnek életre. Álomszerű illúziók ezek a dinamikus képi világok, ahol az absztrakt formákból kibontakozó alakzatok mégis valóságos, tájszerű hatással bírnak: olyan érzetet keltenek, mintha a tenger hullámozna, a szél simogatna, vagy épp láva ömlene a vulkánból. Ízelítőként rákereshetünk munkáira a YouTube-on – és bár a képernyőn nyilván elmarad az a hatás, amit a térbeliség és a gigantikus proporciók nyújtanának, a lényeget megtapasztaljuk. Ahhoz képest, hogy technológiával életre keltett alkotásokról van szó, kifejezetten organikusnak ható világgal állunk szemben. Refik Anadol munkái valós fotókból indulnak ki, a mozgás kulcsát a mesterséges intelligencia adja.
A düsseldorfi kiállítás megnyitója óta tömeges érdeklődésről adtak hírt a tudósítások. A török származású, Los Angeles-i székhelyű Refik Anadol a mesterséges intelligenciát felhasználó kortárs művészet sztárja, csak az elmúlt hónapban több önálló kiállítása nyílt világszerte, galériákban és múzeumokban (Európán belül Dániában és Finnországban is bemutatkozott nemrég, de idén már Los Angelesben és a New York-i MoMA-ban is győzött tárlatot nyitni), sőt a popkultúra is megtalálta már magának, hiszen az idei Grammy-díj-átadó hátterét is ő szolgáltatta. Düsseldorfban a Machine Hallucinations – Satellite Simulations: B (amit magyarra úgy fordíthatnánk, hogy Gépi hallucinációk – Szatelit-szimulációk B) és a Natural Dreams – Generative Landscapes (Természetes álmok – Generatív tájak) című monumentális adatszobrait tekinthetik meg a látogatók. Mindkettő mesterségesintelligencia-projekció, csakúgy, mint a kiállításon szintén látható, kisebb „adatfestmény-triptichon” is, amely a 2021-es Forest Pigmentations (Erdőpigmentációk) címet viseli.
Folytatás
Forrás: ujszo.com