Merkelék döntöttek: fürdőruhát erőltetnek a muszlim lányokra!

BERLIN, GERMANY - SEPTEMBER 01: Two muslim women pass on the event "About Berlin - religions make history" of historical significance as the broadcast tower at Alexanderplatz is visible behind 1, 2012 in Berlin, Germany. The event is part of the events ahead of Berlin's 775th anniversary, which the city will mark with a celebration scheduled for the end of October. (Photo by Carsten Koall/Getty Images)

Algériai születésű francia imám, káld katolikus pap Irakból, protestáns vezető, ukrán ortodox érsek – néhányan egy múlt hétvégi prágai konferenciáról. A tanácskozást szervező Európai Néppárt vallásközi párbeszédért felelős munkacsoportjának társelnökével, Hölvényi Györggyel, kereszténydemokrata európai parlamenti képviselővel a cseh fővárosban interjúztunk a migránsválság egyházi vonatkozásairól. Arról is szó esett, hogy Németország milyen alapon erőltet rá fürdőruhát a muszlim lányokra? Hogyan próbál erényt faragni impotenciájából Európa? Miként lehetne szülőföldjükön tartani a migránsokat?

Állítólag ön őrzi a migránsválság legyőzését szolgáló csodafegyver titkát; a megoldás neve pedig: vallásközi párbeszéd.

– Na, ne túlozzunk: ez nem csodafegyver; nem is lehet az. A kérdés roppant összetett, így a megoldás sem egyszerű. Apránként kell haladni, s ennek a folyamatnak egyik fontos lépése lehet a vallásközi párbeszéd, illetve először a dialógus kultúrájának megteremtése. Ez legalább olyan lényeges Európában, mint a Közel-Keleten.

Itt vagy ott nehezebb a párbeszéd?

– Mindenütt másért nehéz. A Közel-Keleten a háborús helyzet, illetve a keresztényeket és más vallási kisebbségeket sújtó ellenségeskedés miatt. Európában pedig azért nem egyszerű vallási kérdésekkel előhozakodni, mert a nyugati államok az egyházakra jószerivel ugyanúgy tekintenek, mint a hetvenes, nyolcvanas években a közép- és kelet-európai diktatúrák. Márpedig a vallások közti béke nélkül nem lesz nyugalom egyik földrészen sem. Európának azt is be kellene látnia, hogy etikai kérdésekben az egyházak megkerülhetetlenek; a világi állam ha megszakad sem lesz képes pótolni ezeket a fundamentumokat. Bárhogy próbáljuk is értelmezni a Hans Küng svájci katolikus teológus által használt világetika, világethosz kifejezéseket, a vallások nélkül semmire sem fogunk jutni. Vagy ha igen, akkor az tragédiához vezet, lásd a kommunizmus és nemzetiszocializmus embertelen kísérleteit.

Amint a mostani konferencia egyik előadója hangsúlyozta, napjainkban nem vallásháború dúl, hanem annak leple alatt politikai, gazdasági érdekek csapnak össze. Milyen eredménye lehet így a mégoly nyitott imámokkal, rabbikkal, pópákkal, papokkal és lelkészekkel folytatott párbeszédnek?

– Nem látok ellentmondást. Tény persze, hogy a közel-keleti konfliktus legfeljebb 20-30 százaléka vallási, kulturális eredetű, a többinek gazdasági és szociális oka van. Vegyük például Egyiptomot. Népessége a hatvanas évek elején még csak 50 millió volt, ma viszont csaknem eléri a százmilliót, ráadásul a lakosság fele 25 évnél fiatalabb. Ez olyan időzített bomba, amit Egyiptom egyedül nem tud hatástalanítani. Mértékadó becslések szerint a 25 év alattiak legfeljebb 15 százaléka jár péntekenként mecsetbe – és ha az egyházak segíteni tudnak abban, hogy legalább ők békésen éljenek más vallások híveivel, már előrébb vagyunk.

Csakhogy míg a katolikus egyháznak van központi tanítása és hierarchiája, ez kevéssé mondható el a protestánsokról, a zsidóságról, és pláne nem az iszlámról, ahol a liberális európai imámoktól a gyűlöletprédikátorokig minden megtalálható. Hogy lehet így közös nevezőre jutni?

– A közös nevezőt nem kell megtalálni, az ugyanis már adott: a másik embernek mint Isten teremtményének elfogadása.

A felmérések szerint ugyanakkor még az európai muszlimok többsége is úgy gondolja, hogy a másik embert leginkább akkor tudja elfogadni Isten teremtményének, ha az sürgősen megtér Mohamedhez.

– Valóban, ezért, hogy úgy mondjam, csak azzal tudunk szóba állni, akivel szóba lehet állni.

A cikk folytatása>>>

valasz.hu