Törökország partjainál bukkantak rá.
A hajóroncs szó hallatán a legtöbben egy elsüllyedt vagy megsérült hajóra gondolnak, ám a kifejezés néha a hajó rakományának elsüllyedt maradványaira is vonatkozhat. A Törökország partjainál megtalált roncs esetében is inkább utóbbi számít érdekesnek, pontosabban ezeknek a kora.
A toruńi Nicolaus Copernicus Egyetem által végzett víz alatti kutatás során a búvároknak egyelőre még nem sikerült rátalálni a szóban forgó, bronzkori hajó szerkezeti maradványaira – például horgonyokra, fadarabokra –, ám a tengerfenéken meglepően sok rézrúddal találkoztak.
A vizsgálatok szerint az antalyai öbölből a nyílt tenger felé induló hajó vesztét egy szikla okozhatta. A nehéz rakomány és a vízfelvétel miatt a hajó valószínűleg lecsúszhatott egy víz alatti lejtőn, a rézrudakból álló rakomány pedig a csúszási útvonal mentél, a lejtő különböző pontjain szóródott szét.
Míg a rudak egy része 35 méter mélyen, addig közülük néhány darab 50 méteres mélységben várta a felfedező búvárokat.
Ők úgy gondolják, hogy a rakomány legnagyobb része ennél sokkal mélyebbre süllyedt, így az eddig megtalált 30 rúdnál valószínűleg jóval több rejtőzik a tenger mélyén.
A felfedezett rudakat és a rézedényekből származó maradékokat egy rézgyárba szállították, az viszont kétséges, hogy hajó többi része is ennyire ép állapotban kerül majd elő.
Forrás: drivemagazine.hu