A török kormány megtettea 2016-os nagy privatizáció előkészületeit. A 2016-os költségvetés, valamint a Privatizációs Igazgatóság adatai szerint az állami privatizációs programban 22 létesítmény érintett. A várható bevétel 10 milliárd dollár.
A Privatizációs Igazgatóság (Özelleştirme İdaresi) 2007–2008-ban, a magánosítás első szakaszában 6 autópálya és a két híd privatizálásából 5–6 milliárd dollárnyi bevételt jósolt. A többi projekttel együtt várhatóan 10 milliárd dollár lesz a befolyó összeg.
A költségvetés, valamint a Privatizációs Igazgatóság adatai szerint az állami privatizációs program 22 létesítményt érint. A Nemzeti Lottó (Milli Piyango İdaresi) és a Sümer Holding 2020-ig magánkézbe kerül. Megkezdődött a Boszporusz-hidak magánosítása, valamint a privatizációjukkal kapcsolatos pályáztatás is. Az államtanács korábban megvétózta a tendert, azonban a magánosítás jogi alapja most már rendelkezésre áll. A Török Útkezelő Vállalat (Karayolları Genel Müdürlüğü) a privatizációt lehetővé tévő törvénytervezetet a miniszterelnök elé terjesztette. Így két éve húzódó projektjük, melyben az Első és Második Boszporusz-híddal együtt 9 autópályát a magánszektorba helyeznének, 2016-ban újra bekerül a pályázatok közé, melyekre török és külföldi cégek ajánlatait is várják.
A Privatizációs Igazgatóság hatásköre
Eredetileg a 9 autópálya és a két Boszporusz-híd működtetési jogait 2008. december 31-ig privatizálták volna. A Fogyasztóvédelem (TÜKODER) azonban pert indított, hogy a Privatizációs Igazgatóság döntését töröljék és a végrehajtást leállítsák. Most az Útkezelő Vállalat illetékességét meghatározó törvénytervezet – melyben meghatározták a magánszektorba történő átadás alkalmazási körét, a privatizálás utáni üzemeltető hatóság jogkörét és felelősségeit – elkészült.
A törvénytervezet szerint az autópályák, hidak, valamint az ezekhez kapcsolódó ellátó, szolgáltató, karbantartó, üzemeltető telephelyek magánosítását is a Privatizációs Igazgatóság fogja megvalósítani. A pályázat nyertesével koncessziós szerződést írnak alá. Az Útkezelő Vállalatnak joga van tovább bővíteni a privatizálandó utak és hidak listáját. Úgy tervezik, hogy az üzemeltetési jogot adják át a pályázat nyertesének, és hogy 20–25 évre szól majd a koncessziós szerződés.
A tervezet alapján a privatizációból származó kiadások és bevételek összesítése után fennmaradó összeg a Privatizációs Igazgatóságnak a Török Nemzeti Banknál (Merkez Bankası) vezetett számlájára kerül. Az Útkezelő Vállalat ezek után a saját költségvetési szervek sorába kerül, és jogi személlyé válik.
Az úthasználati díjat nem fizetőkre komoly büntetések várnak
Az útdíj ellenében használható autóutakon nem fizető szabálysértőkre alkalmazandó büntetések jogi alapjait is lefektetik. A törvénytervezet szerint azokra az autótulajdonosokra, akik bizonyíthatóan nem fizettek az úthasználatért, az Útkezelő az adott útvonal leghosszabb szakaszára vonatkozó díjat és a díj tízszeresét szabja ki büntetésként. Korábban a minisztérium által kiszabott büntetések miatt számos pert indítottak. Mivel most a jogi szabályozás megtörtént, a szabálysértők kénytelen lesznek a büntetést befizetni.
A privatizáció az alábbi létesítményeket érinti:
• Fatih szultán hídja (Második Boszporusz-híd)
• Boszporusz-híd
• Edirne-İstanbul-Ankara autópálya
• Pozantı-Tarsus-Mersin autópálya
• Tarsus-Adana-Gaziantep autópálya
• Toprakkale-İskenderun autópálya
• İzmir-Çeşme autópálya
• İzmir-Aydın autópálya
• Gaziantep-Şanlıurfa autópálya
• İzmir elkerülőút
• Ankara elkerülőút
Folyamatban 25 erőmű privatizálása
Az elkövetkezendő időszakban a privatizációs programban az elektromos erőművek kiemelt fontossággal bírnak. A folyamat elsőként a kis teljesítményű vízi erőműveket érinti. 2013-ban összesen 17 (64 megawatt teljesítményű), 2014-ben pedig 5 (5,5 megawatt beépített teljesítményű) erőmű magánosítása történt meg. Folyamatban van további 5 (2,9 megawatt teljesítményű) erőmű átadása.
A kikötőket is érinti a magánosítás
A közeljövőben a nagy érdeklődésre számot tartó kikötők privatizációs pályázata indul el. Az 543 millió dolláros Derince kikötő 39 évre szóló privatizációjával felgyorsul a folyamat. A következő év 2. negyedében az izmiri teher- illetve óceánjáró-kikötőre terveznek pályázatot kiírni. A Fenerbahçe-Kalamış jachtkikötő privatizációjában a 2. legjobb ajánlattevő meghosszabbított határideje is a végéhez közeledik (2015. december 21.).
Folyamatban lévő magánosítások
A Nemzeti Lottó privatizációjában a 2. legjobb ajánlattevő, az ERG-Ahlatcı Közös Vállalatcsoport meghosszabbított határideje 2015. december 10-én jár le. Ha az ERG-Ahlatcı a határidőig nem írja alá a licencszerződést, a pályáztatás újraindul.
A Sümer Holding Rt. magánosítása még folyamatban van. A Privatizációs Igazgatóság döntése alapján privatizációját 2020. december 31-ig meghosszabbították.
Forrás: haberakar.com
Fordította: Fejes Edit – Türkinfo