Vándor gondolatébresztők

velencei-biennaleA bevándorlás, népvándorlás, migráció a művészetek állandó témája. Az idei Velencei Biennále kiemelt témája, de Banksy street-art munkáitól holland fotográfus képeiig sok alkotásban, sokféleképpen megjelenik. A művészek keresik a válaszokat olyan kérdésekre, mint hogy milyen a világunk, mennyire változó, félünk-e az idegenektől, ha igen miért? Ebből adunk itt egy kis ízelítőt.

A bevándorlás az idei 56. Velencei Biennále kiemelkedő témája, ami szinte már magától értetődő a legjelentősebb európai képzőművészeti fesztivál esetén, hiszen jelenleg ez Európa számára az egyik legnagyobb nyomatékkal bíró jelenség. Múlt hét szerdán a kiállítási pavilonok bejárata előtt a látogatók egy rendkívül elgondolkodtató performansszal szembesülhettek: egy nő állt ott mozdulatlanul, előreszegezett tekintettel.

A testét és az arcát burka takarta el, csupán a szemeit lehetett látni. Csak éppen ez nem egy tipikus muszlim burka volt, ugyanis sárga, fényvisszaverő anyagból készült és négy ezüstösen csillogó sáv díszítette. A performansz címe: Láthatósági burka. Szellemi szerzője: Marco Biagini olasz képzőművész. Értelmezése: nyitott akár teljesen ellentétes interpretációkra is…

Ha valaki nem Kaliforniában él, akkor nem ismerheti azt a jelzőtáblát, ami ott a bevándorlás képi megfogalmazása egészen hétköznapi nyelven: sárga háttér előtt egy éppen futásban levő, három tagból álló család fekete körvonalait látjuk. A jelzőtábla különlegesség abban rejlik, hogy az alakok előredőlnek (lebuknak?) futás közben (mint a katonák egy harctéren a rájuk záporozó golyók alatt). Így, annak ellenére, hogy nincs arcuk, testtartásuk elárulja kétségbeesett helyzetüket.

A Los Angeles-t San Diegóval összekötő autópálya mellé helyezték el ezeket a táblákat figyelmeztetésül az arra közlekedő autósokat, hogy a környéken embercsempészek ólálkodnak, akik bármelyik pillanatban a rohanó járművek közé taszigálhatják a bevándorlókat, hogy így szabaduljanak meg a sújtó bizonyítékoktól és elmeneküljenek a hatóságok elől. És ez már sokszor tragikus következményekkel járt. Ezért van egy több, mint húszéves történelme Kaliforniában ezeknek a figyelmeztető tábláknak.

2011-ben Banksy, az ismeretlen személyazonosságú, provokatív és szatirikus rajzai által nagy népszerűségnek örvendő brit graffiti-művész, új értelmezéssel látta el az ábrázolást: egy papírsárkányt adott a családfő kezébe.

Folytatás >>>

Gittegylet