Már évtizedek óta töretlen a sorozatok és köztük a szappanoperák népszerűsége, világszerte emberek milliói rajonganak ezekért a műsorokért. A török sorozatok hatása azonban nemcsak a nézettségben figyelhető meg, hanem egy látszólag a tévézéstől távol álló területen, a turizmusban is, ugyanis a egyes rajongók annyira szeretik a kedvenc sorozatukat, hogy még a nyaralásukat is azoknak a forgatási helyszíneire szervezik.
A török tévédrámák – azaz törökül dizi – világszerte elterjedt népszerűsége a nézők és turisták millióit vonzza világszerte a történelmi és kulturális helyszínekre, ezzel fellendítve a turizmust. A szakértők szerint a török sorozatok hatása az is, hogy ezek a műsorok egy feltörekvő, milliárdos üzletágat hoztak létre, amely folyamatosan új piacok felé terjeszkedik és Törökországot a világ vezető televíziós exportőrei közé emeli.
Török sorozatok hatása
A Parrot Analytics kutatócég szerint 2020 és 2023 között a török sorozatok iránti globális kereslet 184 százalékkal nőtt, így Törökország a tévéműsorok egyik legnagyobb exportőre lett a világon.
„Minden este több mint 400 millió nézőt érünk el szerte a világon” – mondta Izzet Pinto, a török drámákat világpiacokra exportáló Global Agency vezérigazgatója.
Az a puha hatalom, amelyet török drámákkal hozunk létre, össze sem hasonlítható azzal, amit a politikában meg lehetne tenni.- mondta az igazgató.
Bár a „Deli Yurek” volt az első török sorozat, amelyet exportáltak – 2001-ben Kazahsztánba –, a 2005-ös Gümüs, magyarul az Igazgyöngy című romantikus sorozat volt az, amely a török diziket világhírnévre katapultálta. A sorozat, amely egy hagyományos hátterű, városi élethez alkalmazkodó nő körül forog, rendkívül népszerű lett a Közel-Keleten.
Az Seherezádé című 2006-os romantikus dráma elbűvölte a balkáni közönséget, majd a 16. századi Szulejmán oszmán szultánon alapuló „ Magnificent Century”, magyarul Szulejmán című sorozat pedig már elsöprő sikert aratott világszerte.
Forrás: www.origo.hu