Sedefkârlık, a gyöngyház berakás és díszítés művészete

A sedefkârlıkot Törökországban a szultánok művészetének is nevezik, mivel a leírások szerint két szultán, II. Mehmed és II. Abdulhamid is művelte ezt a mesterséget.  A díszítés alapjául szolgáló gyöngyház (törökül sedef) egyes tengeri puhatestűek, főleg kagylók és csigák

Gaziantepi gyöngyház berakásos dobozok

héjából nyert kemény, színjátszó anyag, amelyet az emberiség évezredek óta használ díszítőanyagként. A gyöngyházzal való díszítésnek elsősorban Kelet-Ázsiában, Koreában, Kínában, Japánban, illetve Thaiföldön és Indiában volt nagy hagyománya, ám az Oszmán Birodalomban is igen kedvelt díszítőművészeti ággá vált. Itteni virágkorában, a 17-18. században nem csupán a paloták, vallási- és középületek faajtó- és ablakszárnyait, valamint a bútorokat díszítették ily módon, hanem mindennapos használati tárgyakat, fegyvereket, hangszereket is. Ez a díszítési forma olyan népszerű volt, hogy önálló mesterséggé alakult. Művelői, a sedefkârok igazi művészek, akik  fatárgyakat, bútorokat, olykor ékszereket díszítenek gyöngyházzal, ezért érteniük kell az asztalos és az ötvös szakmák fogásaihoz is.

A gyöngyház díszítésnél használt eljárások

Mielőtt megismerkednénk a művészi török gyöngyház díszítésekkel, fontos elkülönítenünk azt a két, gyöngyházat is használó díszítő eljárást, amellyel találkozni fogunk, jelesül a berakást és a vágott mintát vagy mozaikot. A berakás során (törökül kakma) a díszítő anyagból – fa, fém, kő, gyöngyház – kivágott díszítő elemeket egy, a dísztárgy felületén kivájt alapba ragasztják bele, míg a mozaik technika esetében vékony (0,6-3 mm) lemezanyagokból kivágott elemekből egybefüggő lapot állítanak össze, és ezt a lapot az alap felületére ragasztják fel úgy, hogy az alap teljes felületét befedi. A mozaik technika török elnevezése kaplama, azaz „bevonatolás, borítás”, jobban tükrözi az eljárás lényegét, mint a magyar név. (Magyarul sokszor mind a két eljárást intarziának hívjuk, ami zavaró lehet.)  Ezen eljárások alkalmazása is meghatározó szempont, amikor a gyöngyház díszítésű fatárgyakat a megmunkálás módja, a felhasznált anyagok és motívumok, valamint a megjelenési helyük szerint iskolákba, típusokba soroljuk.

Az ún. isztambuli stílusban mindkét fentebb említett eljárást alkalmazzák. Az ilyen stílusú tárgyaknál díszítőanyagként elefántcsontot, teknőspáncélt és csontot is használnak a gyöngyház mellett, és kedvelik a geometrikus mintákat. A damaszkuszi stílusra a gyöngyház berakás jellemző. Általában a kevésbé fényes, fehér színű ún. kő gyöngyházat használják, és a berakott mintákat bekalapált ólom-ón huzallal keretezik (A ma Gaziantep régióban készülő művek jórészt ehhez az iskolához tartoznak). A bútorokon megjelenő bécsi stílust a színes gyöngyház- és teknőspáncél mozaikok, illetve a Boulle stílus védjegyének számító fémrátétek jellemzik. A jeruzsálemi stílust nem bútorok vagy használati tárgyak képviselik, hanem apró, gyöngyházból faragott, csipkeszerű, épületeket ábrázoló makettek, vagy állati, növényi motívumokkal díszített reliefek.

A gyöngyház díszítéshez használt anyagok

Egy-egy tárgy felületén többféle díszítőtechnika is jelen lehet, ezért a berakásos és mozaik eljárások során alapként és díszítőelemként is többféle anyagot használhatnak. A török gyöngyház díszítés hagyományos művészete, a sedefkârlık fát használ alapként. Berakás esetében, hogy a vésés, a fészkek kivájása egyszerűbb legyen, fiatal vagy puhább fákat, leginkább hársat alkalmaznak alapként (sötét színe miatt a keményebb diófa is kedvelt), ám a fa – főleg a mozaik eljárás során – megjelenhet díszítőelemként is; ilyenkor eltérő színű fákat (ébenfa, rózsafa, mahagóni stb.) használnak, hogy a kívánt minta kontrasztos legyen. 

A gyöngyház berakáshoz és mozaikhoz a sedefkâr, vagyis a gyöngyház díszítés mestere különböző színű és típusú gyöngyházakat vesz igénybe. A leggyakrabban használt fehér gyöngyház több árnyalatú – rózsaszín, világoskék, sárgás –  is lehet, míg az ún. arusec gyöngyház világos rózsaszín, kék és zöld tónusú. A szemetes gyöngyház sötét színű és több mintát, rajzolatot tartalmaz. A kő gyöngyház a fehér gyöngyház mattabb változata. A gyöngyház berakásos munkákon a gyöngyház mellett berakásként megjelenhet a csont, az elefántcsont, a teknőspáncél stb., és bizonyos típusok esetében, mint a ma is népszerű gaziantepi daraboknál, a gyöngyház berakást egy fémhuzal keretezi.

Hogyan készül?

A gyöngyház berakás első lépéseként a kiszárított faalapra felrajzolják a kidolgozandó mintát, majd kivésik a körvonalakat.  Egyes típusoknál, így a damaszkuszi iskola darabjainál vagy a Gaziantepben készült tárgyak esetében az ily módon kivésett csatornákba 1 mm átmérőjű fémhuzalokat (ólom-ón, réz, ezüst) kalapálnak, ezzel keretezik a gyöngyház berakásokat. Ezután  vésővel kivájják a megrajzolt részeket, és kialakítják az 1-2 mm mély ún. fészkeket, amelyekbe az ugyanolyan formájúra kialakított gyöngyház berakások kerülnek majd.

Kündekârival és gyöngyház berakással készült díszítés az eminönüi Yeni dzsámiban

A berakások a gyöngyházból kivágott, megfelelő méretű polírozott lapocskákból készülnek, amelyekből egy előre megrajzolt, és rájuk ragasztott sablon segítségével lombfűrésszel vagy ékszerfűrésszel kivágják az alapba beilleszteni kívánt formákat, majd lecsiszolják a darabok széleit. A formára alakított gyöngyház berakásokat gyöngyházpor és tojásfehérje elegyéből készült ragasztóval illesztik a kivésett fészkekbe, aztán hagyják megszáradni. Száradás után a berakás szintbe munkálása következik, ez csiszolással történik. A kész felületet fényesítik, lakkozzák. Ha a fa felületét sötétíteni akarják, bekenik olívaolajjal, majd megégetik.

A gyöngyház díszítésnél használt másik eljárás, a mozaik esetében a faalapra vésés, süllyesztés nélkül ragasztják fel az előre megrajzolt motívum szerint kivágott gyöngyház (és legtöbbször fa) lapocskákat, majd száradás után itt is egyenletesre csiszolják és lakkozzák a felületet.

Egy-egy tárgy, bútor felületén mindkét eljárás jelen lehet, és természetesen a gyöngyház díszítés más művészi, kézműves technikák mellett is megjelenhet. Régebbi török épületek ajtó- és ablakszárnyainál megfigyelhetjük, hogy a gyöngyház berakás a kündekâri faragásba olvad, és a gyöngyház díszítésű ékszerek esetében is láthatjuk, hogy a berakást egy másik díszítési technika, mondjuk a filigrán (törökül telkâri) egészíti ki.

A gyöngyház díszítés története az Oszmán Birodalomban és Törökországban

Bár a gyöngyházzal való díszítésre már az ókori sumer leletekben is találunk példákat, a Kelet-Ázsiában az első évezred derekán is létező (az első fennmaradt darabok a kínai Tang-dinasztia idejéből származnak) és művészi szinten alkalmazott  berakásos és mozaikos technikát – gondoljunk itt a koreai vagy a kínai gyöngyház berakásos, lakkozott tárgyakra – a török törzsek hozhatták magukkal Anatóliába.

Az edirnei Beyazit dzsámi ajtaja

Az Oszmán Birodalomban a gyöngyház díszítés alkalmazásának legrégebbi, máig fennmaradt emléke a 15. században épült edirnei Beyazit dzsámi ajtószárnyain látható geometrikus, gyöngyház berakásos díszítés. Egy, a Topkapi Palota Múzeum levéltárában található 1505-ös kincstári könyv tételeiből tudjuk, hogy a 16. század elején már sok gyöngyházzal díszített tárgy volt a palotában, sőt a Raht Hazinesire (a palota ezen részében tárolták a nyergeket és hámokat) vonatkozó defterek is említenek gyöngyház díszítésű nyeregkészleteket. A törökországi múzeumok számos csodálatosan kidolgozott, geometrikus illetve természeti motívumokkal, gyöngyház és elefántcsont berakással díszített fatárgyat őriznek: Korán-tartókat, írókészleteket, dobozokat, ládákat. Ezeken a tárgyakon is megfigyelhető, hogy a gyöngyház éppen ebben az időszakban kezdte fokozatosan felváltani az elefántcsontot.

A gyöngyház díszítésű tárgyak másik csoportját a különböző bútorok, berendezési tárgyak, és az egyes épületek elemei – ajtó- és ablakszárnyak, szószékek képezik. Ezekre is sok 16. századi példát találunk a palotákban és vallási épületekben, így például II. Szelim szultán türbéjének gyöngyház berakásos, geometriai mintázatú ajtaját Isztambulban, az üsküdari Mirimah dzsámi ajtó- és ablakszárnyait, az isztambuli Süleymaniye dzsámi ajtó- és ablakszárnyait, vagy a Topkapi palotában III. Murád szultán hálószobájának az ajtaját.

 A 17-18. század a gyöngyház díszítés művészetének fénykorát jelentette az Oszmán Birodalomban. A geometrikus formák mellett egyre nagyobb szerephez jutottak a növényi motívumok. Használati tárgyak sokaságát, fapapucsokat, tükröket, fegyvereket, sakktáblákat stb. díszítettek ily módon. A gyöngyház díszítésre olyan nagy volt az igény, hogy a szultáni palotában külön műhelyek is működtek. A kor nagy

Kündekârival és gyöngyház berakással készült díszítés az isztambuli
Süleymaniye dzsámiban

építészei, mint a 16. században alkotó Sinan mester, vagy tanítványa, a Kékmecsetet építő és a Sedefkâr nevet viselő Mehmed Ağa, (Mehmet Ağa életéről Bülent Sapankaya írt regényt Sedefkâr címen), illetve Dalgıç Ahmed szintén értettek a gyöngyházzal való díszítés mesterségéhez, amit a Hassa Mimarları Ocağıban (Udvari Építész Céh) tanultak ki az építészet mellett. A palotán kívül is sok gyöngyház díszítéssel foglalkozó műhely létezett, Evliya Çelebi leírása szerint IV. Murád szultán idején Isztambulban 100 műhely 500 embert foglalkoztatott.

A sedefkârlık virágkorának legszebb alkotásai közé tartozik többek között IV. Murád trónja, amit a szultán a bagdadi hadjárata során használt, a Kékmecset és a Yeni dzsámi ablak- és ajtószárnyainak díszítése, a Topkapı palota, illetve a Revan (Jereván) és a Bagdad pavilon ajtószárnyai és bútorai, III. Mehmed türbéjének ajtaja (ez Dalgıç Ahmed munkája), I. Ahmed szultán diófa trónja (Sedefkâr Mehmed Ağa munkája), valamint annak a III. vagy IV. Mehmed uralkodása alatt épült szultáni hajónak a díszítései, amely ma a Tengerészeti Múzeumban (Deniz Müzesi) látható.

A 19. és 20. század alkotásain szembetűnő nyugati hatás tükröződik. Az európai barokk és rokokó stílus befolyásolta az építészetet, amely kevesebb fát használt, és csökkent a gyöngyház díszítésű berendezések száma is, de továbbra is sok

Részlet I. Ahmed szultán gyöngyház és drágakő berakásos diófa
trónjából.

használati tárgy, hangszer, fegyvertok, sétapálca, tükörkeret stb. készült gyöngyház díszítéssel. II. Abdulhamid szultán műhelyt is alapított a Yıldız palotában, ahol szintén számos gyöngyház díszítésű munka született. A Sedefhanéban maga a szultán is alkotott, és szintén ebben a műhelyben dolgozott a 20. század első felének legjelentősebb sedefkârja, Vâsıf mester, aki 1936-tól haláláig a Képzőművészeti Akadémián oktatta a gyöngyház berakás művészetét. Az ő munkája többek között a Topkapı palotában található Szent Palást pavilonjának ajtaja.

Napjainkban szerencsére ismét nagyobb érdeklődés mutatkozik a szakma és a gyöngyház díszítésű termékek iránt. Gaziantepben az 1960-as évek óta egyre több műhely működik, mára a számuk meghaladta az ötvenet. Az itteni mesterek egyaránt használják a geometrikus, növényi, kalligrafikus, barokk vagy éppen arabeszk motívumokat, és az előállított tárgyak is igen sokfélék. Gaziantep mellett Kahramanmaraş, Adıyaman környékén szintén sok mestert találunk, de a nagyobb városokban, így Isztambulban (pl. a turistáknak kötelező Fatih negyedben) és Burszában is akadnak műhelyek. A hagyományos mester-tanonc forma mellett ma már egyre több állami intézmény indít sedefkâr képzést, sőt, Nevşehirben 2020 óta kimondottan nőknek oktatják a mesterséget.

Nagy Marietta – Turkinfo

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here