
Megelőzzük a dugókat: AI irányítja a lámpákat
A BME kutatói – japán és török partnereikkel – egy vadonatúj mesterséges intelligencián (MI) alapuló forgalomszervező rendszert fejlesztenek Isztambul számára, de a TRALICO névre keresztelt megoldás akár itthon is bevezethető termékként kerülhet piacra.
Miért nem jók a fix ciklusú lámpák?
A mai közlekedési lámpák statikusak: megjósolható ritmusban váltanak zöldre és pirosra, ami nem alkalmazkodik a valós idejű forgalomhoz. Ezért jöttek létre a „dinasztikus” lámpák, amelyek érzékelik és reagálnak a változásokra.
TRALICO: AI-lámpák, amelyek megelőzik a dugót
A projekt hivatalos neve: Multi-Input Deep Learning for Congestion Prediction and Traffic Light Control. A BME által kifejlesztett neurális háló hamarosan valós forgalmi környezetben, Isztambul Héttorony (Yedikule) negyedének 5 kereszteződésénél éles tesztelésre kerül.
A rendszer többféle forrásból gyűjt adatot: aszfaltba épített szenzorok, radarok, Bluetooth és mobilcellák.
A cél nem a torlódás kezelése, hanem annak megelőzése: „Tehát nem kezeli a torlódást, hanem elejét veszi a keletkezésének”.
A megoldás még az időjárási adatokat is figyelembe veszi, és egy felületen keresztül körülbelül fél órával előre be lehet avatkozni a lámpafázisokba.
Még a BME-s Simon Vilmos is elismeri: „pár másodperc változtatás is kilométeres dugókat tud okozni vagy megelőzni”.
Mire hasonlít és miért úttörő a TRALICO?
Dél-Kínában már működnek hasonló rendszerek, például az Alibaba City Brain: Hangzhou-ban 104 csomópontot kezel és 15 %-kal csökkentette a torlódást.
A TRALICO azonban első európai/japán nagyvárosi valós bevetés – ezzel egyedi és úttörő kezdeményezés.
Hol tartunk most?
A rendszer szimulátorokon már tesztelés alatt áll, az éles bevetés előtt óvatos finomhangolás zajlik.
Szeptemberben a BME és a partnerintézmények Isztambulban és Japánban együttműködő konferencián mutatják be az eredményeket, Simon Vilmos előadóként vesz részt.
Az elképzelés az, hogy a megoldás kereskedelmi termékké váljon, igaz, minden városhoz alkalmazkodni kell, így nem lehet egységes termék.
Forrás: sajtokozlemeny.com