A Magyar Zene Háza koncerttermében október 27-én este képet kaphatunk arról, milyen dallamok szólhattak a három részre szakadt Magyarország fejedelmi udvaraiban és milyen muzsika szórakoztatta ezzel egy időben az isztambuli Fényességes Porta népét. Közzenei kalandozás a török hódoltság korában, a tradicionális és a régizene határterületén a török Derya Türkan Ensemble és a hazai Bacchus Consort közreműködésével.
Küzdelmes 150 év volt hazánk számára a török hódoltság kora, a magyar-török együttélés időszaka. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy ebben a korszakban számos kulturális hatás érte a magyarságot. A 16., 17., és 18. század mind magyar, mind török oldalon igen gazdag zenei emlékekben, régizenei forrásokban.
A Derya Türkan Ensemble egy török régizenei, tradicionáliszenei trió, amelyben a névadón kívül – aki kamándzsán játszik – szerepel még Serkan Mesut Halili kanunos és Özata Ayan török tamburás, és amely ezen a koncerten kiegészül egy vendéggel, Dilek Türkan énekessel is.
Derya Türkan muzsikál a már a Zene Házában is járt Küdsi Ergüner formációjában is, de emellett számos másik együttessel, alkalmi közreműködéssel vívta ki a figyelmet; többször játszott például Jordi Savall-lal. A nevét viselő Derya Türkan Ensemble-ben a régi zenei hagyományokat is felelevenítik, így tesznek ezen a koncerten is, amelyen Dimitri Cantemir, „az isztambuli herceg” zenéjét elevenítik fel. Cantemir a 17. és 18. század fordulóján élt, a mai Moldova és Románia területéről származik, és amellett, hogy politikailag is fontos figura volt, a zenei életben is jelentős szerepet töltött be. Zenéjét a keleti és a nyugati kultúrák összeházasítása jellemezte.
Forrás: papageno.hu