Ma adják át Törökországban, Çanakkale tartományban, a Lapseki-Gelibolu között, a Márvány-tenger felett átívelő 1915 Çanakkale Köprüsü elnevezésű hidat.
Az építményt máris a szimbólumok és legek hídjaként emlegetik. A legnagyobb, a legmodernebb a lenyűgöző méretei és a kivitelezés milyensége miatt, ám hozzátehetjük: a legdrágább útdíjjal igénybe vehető és a legtöbb kritikával illetett beruházás.
A járművek eddig egy 1,5 órás kompúton kelhettek át Európa és Ázsia között, mostantól 6 perc alatt tehetik meg ugyanazt az utat. Ez nagyon jó hír, ám ennek ára 15 euró plusz adó lesz. Már az is problémás, hogy az útdíjat euroalapon állapították meg. A díj kihirdetésekor (2021 őszén) még 152 TL-t jelentett, oda-vissza 300 TL (majd 7000 Ft). Mára az összeg csak egy útra 275 TL, azaz nagyjából 6.300 Ft.
Valóban lenyűgöző építmény és remek mérnöki munka. Mostantól a világ legnagyobb fesztávolságával rendelkező függőhídja lesz, a két láb közötti távolság pontosan 2.023 méter hosszú, mely a Török Köztársaság alapításának 100. évfordulóját jelképezi. A lábak magassága 318 méter, mely az 1915. március 18-i çanakkalei tengeri győzelem dátumára utal. A tornyok színe piros-fehér a török nemzeti lobogóra emlékeztetve.
A hidat a legmodernebb eszközökkel látták el annak érdekében, hogy az ott átkelők teljes biztonságban lehessenek. Mesterséges intelligenciával felszerelt irányítóközpontból figyelik és ellenőrzik nemcsak a forgalmat, hanem az esetleges természeti és egyéb katasztrófákat is. Négy meteorológiai központtal vannak összeköttetésében, hogy folyamatos információ legyen a hidat érő szél sebességéről és irányáról. 98 kamerát és számtalan tűzérzékelő szenzort szereltek fel. A világítást Törökországban egyedülállóként, a világban is ritka példaként, LED technikával oldották meg, így 3,5 kW energiát takarítanak meg évente a hagyományos közvilágításhoz képest.
De ki fizeti meg ennek a hatalmas építkezésnek az árát?
Természetesen a törökök, még azok is, akik soha nem lépnek a hídra. Ugyanis a fenntartó cég számára a török állam szerződésben garantálta évi 45.000 jármű átkelését, minden egyes útért 15 euró plusz adó árat ígérve. Ez éves szinten több mint 2 milliárd TL (mintegy 50 milliárd forint) bevételt jelent a cég számára, akkor is, ha senki nem vagy sokkal kevesebb autó kel át rajta. Ráadásul mindezt 16 éven át.
Az átadás dátuma nem véletlen. 2017-ben ugyanezen a napon kezdték meg az építkezést. Március 18-án ünneplik ugyanis Törökországban az 18 Mart Çanakkale Zaferi ve Şehitleri Anma Günü nemzeti ünnepet, azaz a çanakkalei győzelem és a mártírok emléknapját.
Nézzék meg videón az építkezés utolsó szakaszát!
Erdem Éva – Türkinfo