Élet és közélet a XVI. századi Oszmán Birodalomban: Két pasa 1555-ben

Török levelek – Élet és közélet a XVI. századi Oszmán Birodalomban

Két pasa 1555-ben

Busbecq lovag 1554–1555-ös konstantinápolyi követjárásával foglalkozó sorozatunk most következő részében arról olvashatunk, miként ír I. Ferdinánd magyar király 1555. január 20-án állomáshelyére megérkezett követe első, az Oszmán Birodalom fővárosában, a szultán távollétében szerzett benyomásairól. Követtársai, Verancsics Antal és Zay Ferenc után a szultán távollétében két fontos emberrel is találkozik: Hadim Ibrahim és Rüsztem pasákkal.

Ahogy azt sorozatunk előző részében láthattuk, Ogier Ghiselin de Busbecq, I. Ferdinánd király új instrukciókat hozó követe 1555. január 20-án érkezik meg Konstantinápolyba, ahol már ott állomásozó követtársai, Verancsics Antal és Zay Ferenc igen-igen várják. Arról is olvashattunk, hogy Verancsics és Zay ugyan örül Busbecq érkezésének, ám az Erdély és Magyarország újraegyesítéséhez kellőképpen eszköztelen I. Ferdinánd új instrukcióinak kevésbé: ezek az instrukciók ugyanis arra engednek következtetni, hogy Erdély és Magyarország egyesítése egyelőre – beláthatatlan távlatokra – elmarad. A folytatásban azt vizsgálhatjuk, mit ír Busbecq első konstantinápolyi élményeiről, találkozóiról.

torok_level
Busbecq Török leveleinek címlapja

Hadim Ibrahim pasa

Az előző részben arról már olvashattunk, hogy Busbecq megérkezésekor Szulejmán éppen Kis-Ázsiában tartózkodik, a Szafavida Perzsiával folytatott háborúja élén. Busbecqnek arra még várnia kell, hogy személyesen is találkozhasson a szultánnal. Más előkelőségekkel azonban így is alkalma nyílik találkoznia a birodalom székhelyén. Így ír:

A törökök fejedelme ebben az időben seregével távol volt Ázsiában, s nem maradt a városban senki a város parancsnokán, az eunuch Ibrahim pasán és a tisztségéből elmozdított Rüsztemen kívül, kit azonban régi hatalmára emlékezve és a hatalomba való hamarosani visszatérését várva hivatalból meglátogattunk és üdvözöltünk; s nála ajándékokkal tiszteletünket tettük.

Az a bizonyos Ibrahim pasa (1473–1562), akiről itt  Busbecq említést tesz, Boszniában született: innen küzdötte fel magát a hatalom csúcsaira. Hadim Ibrahim pasa (a hadim ragadványnév, jelentése: ’eunuch’) már Szulejmán uralkodása idején lett a fehér eunuchok vezetőjeként a Boldogság Kapujának agája (röviden: Kapı ağası, ’Kapu aga’), de többször volt Konstantinápoly kormányzója is, így történetesen Szulejmán 1553–1555 közti perzsa hadjáratának idején is. A Boldogság Kapuja a Topkapı szeráj harmadik és negyedik udvarához vezet: e területen a 16. század végéig az eunuchok látták el a belső szolgálatot, kiknek két csoportja is volt. A fehér eunuchokat a Kapı ağası, a fekete eunuchokat a Kızlar ağası ’a lányok agája’ vezette.

Kızlarağası
A fekete és fehér eunuchok vezetői egy 19. századi ábrázoláson. Kettejük között egy udvari törpe (cüce)

 

Rüsztem pasa

Sorozatunk egyik korábbi részében már olvashattunk arról, hogy Busbecq kénytelen szembesülni az élet szinte minden részét átható baksis rendszerével. A korrupció állami szintű megtestesítője pedig ebben az időszakban pontosan az a bizonyos Rüsztem volt, akiről fentebb Busbecq ír. Rüsztem minden bizonnyal horvát (vagy bosnyák) származású volt, 1500 körül születhetett. Szulejmán fegyverhordozójaként már a mohácsi csatában is részt vett, majd különböző funkciókat kapott: folyamatosan emelkedett a ranglétrán. 1539-ben a szultán feleségül adta hozzá 17 éves lányát, Mihrimaht – róla hamarosan olvashatunk.

Szulejmán vejeként Rüsztem 1544-ben nyerte el (először) a nagyvezíri rangot, melyet egészen 1553-ig viselt. Két évvel később, 1555-ben, azaz nem sokkal Busbecq érkezése után, ismét elnyerte a nagyvezíri rangot, melyet ezúttal haláláig, 1561-ig viselt.

Rustem pasa
Egy vélhetőleg Rüsztem pasát ábrázoló korabeli kép

 

Joggal merül fel a kérdés: mi történt 1553–1555 között? Miért mozdította el pozíciójából, majd helyezte vissza ugyanoda két évvel később Szulejmán szultán Rüsztem pasát, saját vejét? Erre hamarosan fény derül a folytatásból, amikor is tovább olvassuk Busbecq leírását a korabeli eseményekről. Addig annyit mindenképp elárulhatunk: szappanoperába illő, de véresen valós családi drámák és hatalmi kérdések lappanganak a háttérben.

 

Felhasznált források:

Augerii Gislenii Busbequii Legationis Turcicae Epistolae quatuor. Frankfurt, 1595

Augerius Gislenius Busbequius: Legationis Turcicae Epistolae quattuor – Oghier Giselin van Boesbeeck: Vier brieven over het gezantschap naar Turkije

Bernard Lewis: Isztambul és az oszmán civilizáció. Gondolat, Budapest, 1981

Káldy-Nagy Gyula: Szulejmán. Gondolat, Budapest, 1974

Lettres de Baron du Busbecq. Paris, 1748

Matuz József: Az Oszmán Birodalom története. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1990

Tardy Lajos: Régi magyar követjárások Keleten. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1971

The Turkish letters of Ogier Ghiselin de Busbecq. Transleted by Edward Seymour Forster with a foreword by Karl A. Roider. LSU Press, 2005

Képek forrása:  Wikimedia

Horváth Krisztián – Türkinfo