A kortárs török művész, Nilbar Güreş Headstanding Totem (Fejenálló totem) című alkotása – amely egy mitológiai alak újragondolása – felszólításként is értelmezhető a ma emberéhez, hogy figyeljen oda jobban a természetre.
Fák és ember kapcsolatát valamint a fák művészetben betöltött szerepét mutatja meg a bécsi Unteres Belvedere legújabb kiállítása, a GROW. A 102 alkotást – festményeket, szobrokat és installációkat – felvonultató tárlat különböző perspektívákból mutatja meg a fákat: mint a természetfölötti és emberi világ szimbólumai illetve közvetítői, mint a tudomány alanyai, mint az inspiráció forrásai vagy ökológiai fejlemények figyelmeztető jelei.
A faábrázolások évszázadok óta pontos tükrei ember és természet viszonyának valamint az emberi identitás kérdéseinek. A fák lehetnek az örök büntetés sötét emlékművei, mint például Giovanni Segantini Die bösen Mütter (A gonosz anyák) című művén vagy békés megfigyelők, mint Emilie Mediz-Pelikan Blühende Kastanien (Virágzó gesztenyefák) című festményén.
A fák minden kultúrában szimbolikus jelentést hordoznak és számos hiedelem és monda övezi őket: a Felismerés Szent Fája, a Tudás Fája, Világfa. A 2023. január 8-ig látható tárlat ezen történetek mentén mutatja be a 15. századtól napjainkig az emberek fákhoz való viszonyát és tesz fel kérdéseket az emberiség jövőjéről.
Forrás: www.kisalfold.hu