Az Oszmán Birodalom és Japán között a diplomáciai kapcsolat szoros volt, mondhatni baráti. Egy tragédia miatt ez a kapocs csak erősebb lett.
1890. szeptember 16-án egy gyönyörű hadihajó, az Ertuğrul Fırkateyni elsüllyedt Japán partjainál. Ismerjük meg történetét!
A török–japán kapcsolatokban jelentős lépés volt, amikor 1887. szeptember 29-én Komatsu japán herceg és felesége, Yoriko hercegnő számtalan hivatalnok és szolgáló kíséretében Isztambulba érkezett. II. Abdülhamid szultán köszönetképpen a látogatásért és a hozott ajándékokért viszontlátogatást szervezett, és erre a feladatra a 600 lóerős, 450 tonna szénkapacitású Ertuğrul Fırkateyni hajót jelölték ki.
A hajó 609 fős személyzettel, melyből 56 tiszt volt, 1889 júliusában kelt útra, fedélzetén egy ékköves kitüntetéssel és egyéb ajándékokkal. 11 hónappal később, 1890. június 7-én érkezett meg Japán Yokohama kikötőjébe. A hajó kapitánya, Osman Paşa június 13-án találkozhatott Meiji császárral, akinek átnyújtotta II. Abdülhamid szultán saját kézírásával írt levelét és a kitüntetést.
3 hónapos ott-tartózkodás, és egyéb diplomáciai találkozók után 1890. szeptember 15-én indultak el Yokohamából – a japán tengerészet tájfunveszélyt jelző figyelmeztetése ellenére – a hazafelé vezető úton.
A szigetet elhagyva délnek tartottak, amikor erősen szeles és esős területre értek. Az Ertuğrul Fırkateyni szeptember 16-án 21.30 körül Kuşimoto közelében sziklának csapódott. Mindössze 69 tengerész menekült meg, 550 ember életét vesztette. A hajón történteket egy túlélő tiszt, Mehmet Ali Bey mondta el Isztambulban a japán nagykövetnek.
Az életben maradottakat 1890. október 10-én indították útnak hazájukba Hiei és Kongo nevű két japán hadihajón. Megérkezésükkor a berlini egyezmény értelmében a Boszporuszra nem hajózhattak be, ezért az oszmán tengerészek átszálltak a hazai Talia nevű hajóra, így érkeztek meg Isztambulba december utolsó napjaiban. A két japán hajónak tovább kellett mennie Izmir kikötőjéig. Az oszmán vezetés speciális engedélyt adott nekik, így 1891. január 2-án Isztambul kikötőjében kiköthettek, és egy hónapig ott vendégeskedtek.
Így kezdődött meg egy hajó tragédiája miatt a török–japán barátság, melynek kifejezésére Kuşimotóban 1891-ben emlékművet emeltek. 1937-ben az emlékhelyet a török állam támogatásával felújították, és a tragédia emléknapján azóta is minden évben ünnepségeket tartanak.
Aki ellátogat Kuşimoto környékére, felkeresheti a tragédia helyszínét, egy emlékművet, és a közelben van egy török–japán múzeum is. Még a műholdtérképen megnézve is látszanak a végzetet okozó sziklák.
2007-ben pedig megkezdődött egy török–japán közös munkacsoport által végzett feltárási munka, melynek eredményeként 8.327 tárgy került napvilágra, melynek egy részét kiállították Mersinben a tengerészeti múzeumban.
A tragédia 125. évfordulóján nagy költségvetésű filmet készítettek török-japán koprodukcióban. A történetben összekapcsolódik a hajó sorsával egy sokkal későbbi, 1985-ös esemény, melynek során szintén csak egymásra számíthatott a török és a japán nép.
Információk forrás: aa.com.tr
Erdem Éva – Türkinfo