Mindig sokkoló hír egy repülőgép szerencsétlenségről hallani, legyen az pár fős magángép, vagy sok száz utast szállító óriás.
1974. március 3-án, az Isztambul–Párizs–London útvonalon közlekedő THY (Török Légitársaság) gépe 335 utassal és 11 fős személyzettel lezuhant. Mind életüket vesztették. Ez volt az addigi repüléstörténet legsúlyosabb szerencsétlensége, és a THY mai napig legtöbb áldozatot követelő balesete.
Ahogy az ilyen esetekben történni szokott, mindig mesélnek a szerencsés túlélőkről, akik lemaradtak vagy a sorsukat beteljesítő szerencsétlenebbekről, akik véletlen kerültek a járatra. Ebben az esetben 167 utassal indult a gép Ankarából, 50 ember a megálláskor Párizsban leszállt. Ők azok, akik szerencsésnek érezhetik magukat. Volt azonban rengeteg felszálló utas, akik a British Airways sztrájkja miatt kerültek erre a járatra, összesen 218-an, közöttük 4 manöken, 17 rögbijátékos, akik a francia–angol meccsre érkeztek, és 48 japán bankár.
A gép 12:30-kor szállt fel az Orly repülőtérről. 7000 méterre emelkedve erős hang hallatszott hátulról. Egy leszakadó darab – később kiderült a csomagtér rosszul bezárt ajtaja – belecsapódott a motorba. A letört darabbal együtt 2 db 3 személyes szék, hat utassal együtt is kirepült a keletkező légáram miatt. A pilóták már lassítani sem tudták a gép zuhanását. A repülő Párizstól 37 km távolságban, Ermononville erdeiben csapódott a földbe.
Másnap minden vallási felekezet, melynek tagjai érintettek voltak, gyászszertartást tartott a hozzátartozók részvételével a repülőtéren.
A vizsgálatok a balesetet követő két éven át tartottak, melynek során 20 ezer darabot szedtek össze a gép maradványaiból. Eleinte a légitársaságot hibáztatták a balesetért, de a vizsgálat eredménye végül a gép gyártóját, a McDonnel Douglas társaságot mondta ki felelősnek, mert kimutatták, hogy egy olyan riasztási rendszer volt a gépen, ami nem volt megfelelő, és nem is tartalmazták a THY részére történő gépátadás dokumentumai.
Forrás: http://gercektenoldu.com
Erdem Éva – Türkinfo