Botrányok és híres történelmi események tanúi voltak az Orient expressz vagonjai

A Párizs és Isztambul között közlekedő luxusvonat, az Orient expressz számos irodalmi alkotás és mozifilm ikonikus eleme. Története azonban regények lapjain, de a valóságban is bővelkedik a korabeli Európa neves személyiségeinek különös eseteiben.

Az Orient expressz gondolata egy belga bankár, Georges Nagelmackers fejében született meg, akit egy amerikai útja során teljesen lenyűgöztek az ott látott fényűző hálókocsik. Nagelmackers víziója szerint a „vonat átívelne egy egész kontinenst, egy folyamatos fémszalagon szaladva több mint másfélezer mérföldön keresztül.” Hosszú évek tervezései, a nemzeti vasúttársaságokkal való tárgyalások és számos pénzügyi nehézség után, végül 1883-ban indultak első útjukra Nagelmackers vadonatúj szerelvényei Párizsból Isztambul felé.

Bár a vonat sosem haladt tovább keletre az akkori török fővárosnál, a sajtó rövidesen Orient expressz néven kezdte emlegetni az új vonatot, amely elnevezést a tulajdonos örömmel tett a magáévá. Jó üzletemberként Nagelmackers minden alkalmat megragadott, hogy növelje a projekt körüli kialakult médiaszenzációt. Így például elintézte, hogy az Orient expressz első indulásakor a párizsi pályaudvar sínein régi, lepusztult vasúti kocsik álljanak, ezzel is növelve a kontrasztot.

Az utasok úgy érezhették mintha a legelőkelőbb szálloda vendégei volnának. A gondosan, fából kifaragott belső terek, a kényelmes, bőr karosszékek és a selyem ágyneműk mind azt a célt szolgálták, hogy a mintegy 80 órás utazás felejthetetlen élmény legyen bárki számára.

Az utazóközönség soraiban a korabeli Európa legelőkelőbb rétegével is találkozhatunk. Számos történet szól arról, hogy egyes uralkodók meglehetősen furcsa viselkedést tanúsítottak az Orient expressz útjain. Így például I. Ferdinánd bolgár cár egy alkalommal annyira rettegett az orgyilkosoktól, hogy bezárkózott az egyik fürdőhelyiségbe. Egy másik alkalommal ragaszkodott hozzá, hogy az utazás bulgáriai szakaszán saját maga vezethesse a vonatot, aminek során állítólag veszélyesen nagy sebességre gyorsította a szerelvényt.

II. Miklós orosz cár egyedi kocsikat építtetett magának, amikor Franciaországba utazott az Orient expresszel, míg a botrányos viselkedéséről híres francia elnök, Paul Deschanel egy éjszaka kiesett a vonatból, miután elkábult néhány altatótablettától. Többek között ez az eset is hozzájárult ahhoz, hogy az 1920 januárjában megválasztott elnök alig néhány hónappal később, ugyanezen év szeptemberében kénytelen volt lemondani hivataláról, miután lényegében közröhej tárgyává vált.

Folytatás

Forrás: mult-kor.hu