A török televíziós sorozatokat több mint 170 országba exportálják, és évente több milliárd dollárt hoznak az ország filmiparának konyhájára. Azonban amellett, hogy komoly pénzcsináló masinaként működnek, a kis-ázsiai országban gyártott szappanoperák népszerűségüket felhasználva befolyásolják a világ közvéleményét, és ideológiai értékeket terjesztenek – egyes esetekben a török kormány szájízének megfelelőket.
A Török Exportszövetség szerint a török televíziós sorozatokat világszerte imádják a tévénézők. Olyannyira, hogy a különböző országokba történő eladásuk csak 2023-ban 600 millió dolláros bevételt termelt. Tavaly ez az összeg már milliárdokban volt mérhető. Ömer Bolat török kereskedelmi miniszter szerint a világon 800 millió nézőhöz jutnak el az országban gyártott műsorok. Vagyis komoly befolyással bírnak.
A török sorozatok a 2000-es évek elején, az Igazgyöngy című, háromévados romantikus műsorral indultak világhódító útjukra. A sorozat sikerén felbuzdulva a török stúdiók hamarosan egyre több műfajban kezdtek el alkotni. Az Igazgyöngyöt követte a Seherezádé elnevezésű szappanopera, ezt az Ezel – bosszú mindhalálig, egy thriller, és a Piszkos pénz, tiszta szerelem – amely pedig egy akciósorozat volt. Először csak a Törökországhoz kulturálisan közel álló országok csaptak le a sorozatokra. A első vásárlók az azerbajdzsáni és a kazahsztáni tévécsatornák voltak. Őket viszont gyorsan követték az arab országok műsorszórói, majd a török hódítás elérte a Balkánt, Magyarországot, a szláv országokat, Nyugat-Európát és az egész világot.
2000 és 2023 között 184 százalékkal nőtt a török televíziós sorozatok iránti globális kereslet, és természetesen egyre több van belőlük. A Nielsen Közönségmérés Kft. adatait szerint a legnézettebb 15 magyarországi tévéműsor között rendszeresen szerepel két török gyártmány: a Zafír és a Három Nővér – a két sorozatot csak a múlt héten közel 1 millióan követték nyomon idehaza.
Forrás: index.hu