Isztambulról sokaknak gyönyörű történelmi belvárosa jut eszébe. A világon az egyik legtöbb turistát vonzó település képe azonban az utóbbi időkben igencsak átalakulóban van: óriási autópályák, felhőkarcolók, plázák épülnek mindenfelé. Isztambul célja, hogy globális várossá váljon, és mindent megtesz azért, hogy a nemzetközi pénzügyi elit igényeinek megfeljen, még ha ez a város levegőjét biztosító erdők kivágásába és a régi városlakók kitelepítésébe is kerül.
Politikailag vezérelt városépítés
A török kormány és a nagybefektetők közös érdeke szerint Isztambulban tömegével indulnak évről évre az új és új hatalmas látványberuházások, melyek óriási felívelést hoztak az építőiparban, ami az egyik legfőbb alapját képezi Törökország évek óta tartó gazdasági növekedésének, az pedig Erdoganék töretlen népszerűségének. Mivel azonban a szakmát rég háttérbe szorították, a szabályozások pedig puhák, a beruházások a befektetők céljait szolgálják korlátlanul, azonban gyakran nélkülöznek mindenféle átfogó koncepciót, vagy városszintű stratégiát.
Egy felmérés kimutatta, hogy az Isztambul területén álló ingatlanok harmada földrengésveszélyes. Ezért egy olyan törvényt vezettek be 2012-ben, ami engedélyezi a földrengésveszélyes(nek ítélt) épületek lebontását. Ez pedig az eddiginél is nagyobb hatalmat ad a kormány kezébe arra, hogy mindenféle jogi ellenvetés nélkül komplett városrészeket taroljanak le, és építsenek fel a helyükre újakat.
Hatalmas környezetrombolással járó közlekedési projektek
Isztambul 1980-ban még alig 3 millió lakost számlált, mára viszont a 14 millió főt is meghaladja. A város így is ökológiai eltartóképességének határát feszegeti, és messze túl is lépi majd, ha nem vetnek gátat a város féktelen növekedésének.
Isztambul óriási metróépítésbe kezdett: három év alatt 68 kilométernyi metrót adtak át, és egyáltalán nem terveznek leállni -2019-ig 430 kilométeresre szeretnék bővíteni a kötöttpályás hálózatot, ehhez pedig 2016 végéig összesen 13 metróvonalon kell elindítani az építkezést. De szükség is van ezekre az óriási fejlesztésekre, hiszen Isztambul infrastruktúrája képtelen volt lépést tartani a városnövekedés ütemével, ezért óriási közlekedési dugók, és rendkívül hiányos kötöttpályás hálózat nehezíti a város közlekedését (három éve még csak két metróvonallal rendelkeztek).
varosilevego.blog.hu