
November közepétől jelentősen átalakul az autóimport vámszabályozása Törökországban. A kormány célja a hazai gyártás védelme és a külkereskedelmi hiány mérséklése, de az új rendszer leginkább az elektromos autókat sújtja.
A török Kereskedelmi Minisztérium bejelentése szerint minden olyan autót érintenek a változások, amelyeket nem az Európai Unióból vagy Törökország szabadkereskedelmi partnereitől hoznak be.
A belső égésű motorral szerelt modellekre 25 százalékos vámtarifát, plug-in hibridekre és tisztán elektromos járművekre pedig 30 százalékos terhet vetnek ki. Emellett minimumdíjat is meghatároztak: a hagyományos autóknál legalább 6 ezer, a plug-in hibrideknél 7 ezer, az elektromosoknál 8500 dollárt kell fizetni autónként.
Érdekesség, hogy a 2018 óta érvényben lévő, amerikai autókra kivetett 60 százalékos különvámot megszüntetik. Az Egyesült Államokból érkező járművekre így ugyanaz a rendszer vonatkozik, mint más országokra.
Mely márkák érintettek?
A döntés főként azokat a gyártókat sújtja, amelyek nem rendelkeznek helyi termeléssel. Ide tartozik több japán márka (Toyota, Honda, Nissan), valamint az elektromos autókat gyártó Tesla és BYD. Utóbbi azonban építi saját török üzemét, ahol 2026 végétől indul a gyártás, így hosszabb távon mérsékelheti a hatásokat. A Hyundai szintén készül: jövő augusztusban az izmiti gyárban kezdi az Ioniq 3 elektromos kompakt sorozatgyártását.
Törökország Európa negyedik legnagyobb autógyártója, több mint 1,47 millió járművel évente. A Ford, a Renault, a Toyota, a Hyundai, a Stellantis-hoz (pontosabban a Fiathoz) tartozó Tofas és a hazai márka, a Togg is meghatározó szereplők. A helyben készülő autók többsége exportra megy, főként az uniós piacokra. A kormány mostani lépése egyszerre szolgálja a hazai ipar védelmét, a munkahelyek megőrzését és a külkereskedelmi mérleg javítását – írja az electrive.com.
Forrás: autopro.hu