A metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, és óránként maximálisan 21 600 személyt képes majd szállítani.
Kolozsvár polgármestere, Emil Boc évek óta szorgalmazza a metró megépítését, megoldásként a zsúfolt közlekedésre. A kolozsvári metró tervezésére és építésére kiírt közbeszerzést a török Gülermak cég vezette társulás nyerte el, amely árajánlatára a maximális pontszámot kapta: áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) kész megtervezni és megépíteni a metróvonalat.
A Gülermak a legnagyobb török építőipari társaság, 1958-as alapítása óta Törökország mellett Lengyelországban, Svédországban, Indiában és az Egyesült Arab Emírségekben hozott létre nagy infrastrukturális projekteket. Többek között a cég építette Dubaj és Varsó metróhálózatának egy-egy vonalát.
Kolozsváron a török anyavállalat lengyel leányvállalatával, valamint a francia Alstom és a román Arcada Company építőipari céggel társulva építené meg a metróvonalat.
Ennek tervezésére és megépítésére tavaly márciusban írták ki a közbeszerzést, de a határidőt többször is ki kellett tolni, majd az építőanyagok drágulása miatt a gazdasági mutatókat is módosítani kellett.
A metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, és a főteret is érintve kelet–nyugat irányban szeli át a várost és az agglomerációt.
A metróvonalon 19 megálló épül. Ezek között másfél percenként járnak majd a háromvagonos szerelvények, amelyek óránként maximálisan 21 600 személyt képesek elszállítani.
A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő adatok szerint a projektet a Nagy infrastrukturális beruházások program, a Szállítási operatív program és az Országos helyreállítási terv révén EU-s forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, valamint Szászfenes és Kolozsvár önkormányzatának a saját forrásaiból finanszírozzák.
Forrás: www.vg.hu