Románia, a török járművek európai bástyája

Fotó: Karsan

Törökország járműipara egyre fejlettebb, termékeivel Európában is sokat találkozni. Azonban az EU-n belül sehol nem közlekedik olyan sok török eredetű tömegközlekedési jármű, mint Romániában.

Törökország járműipara elsősorban az ott gyárral rendelkező nagyobb, külföldi cégekből áll – számos cég használja ki az EU közelségét, és az ehhez viszonyítva olcsóbb munkaerőt. A tömegközlekedési eszközöket illetően érdemes kiemelni az MAN és a Mercedes-Benz helyi gyárait: az MAN helyi leányvállalata, a MANAS készítette (és gyártja ma is) a hazánkban is elterjedt SL-széria buszait, de a Lion’s City-k egy részét is az országban szerelik össze. Ami a Mercedes-t illeti, Európa egyik legelterjedtebb buszmodellje, a Conecto Törökországban készül.

A fenti két példának hála már eddig is több ezres nagyságrendben jelentek meg török gyártású buszok Európában, de ezek mégiscsak két nagy, német konszern védjegye alatt, azok normái és szabványai szerint készültek. Más szintet jelent a török OEM-ek terjedése: a buszok közül az Otokar és a Karsan, míg a kötöttpályás járművek esetében a Bozankaya és Durmazlar kezd egyre inkább terjedni az EU-ban is.

Bevették a törökök a Budai Várat

Hazánkban a török gyártók buszai csak kisebb mennyiségben terjedtek el. 2011-ben a Weekendbus üzemeltetésében jelent meg négy Otakar Kent típusú busz a magyar EU-s elnökség idején közlekedő reptéri expressz járatokon, ezek a járművek később Csömör térségében szolgáltak. Ennél jóval ismertebb példa a 16 darab Karsan Atak midibusz Budapesten: a BKV 2015 novemberében állította forgalomba a 16 török midibuszt. Ezek elsősorban a Várban közlekednek azóta is, de más, főleg budai vonalon is találkozhatnak velük az utasok.

Tíz év elteltével még az összes Karsan forgalomban van, igaz, 2017-ben az egyik példány kiégett, ám helyette a gyártó egy másik buszt bocsátott a BKV rendelkezésére. A midi kategória a BKV igazi mostohagyereke, igazán kielégítő és tartós megoldás máig nem született ebben az ágazatban, de a Várban jellemző nagy utasterhelés, valamin macskaköves utak mellett a Karsanok teljesítménye elismerést érdemel – a BKV szakemberei általában a gyártói támogatást és kapcsolattartást szokták kiemelni negatívumként a modellel kapcsolatban.

Folytatás

Forrás: autopro.hu

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here