Paris Achen írása
A Piszkos pénz, tiszta szerelem (Kara para aşk) jó példa arra, hogy a török tévésorozatok hogyan járulnak hozzá Törökország imázsának építéséhez és kultúrájának népszerűsítéséhez azokban az országokban, ahol sugározzák őket.
A szüleim nagyjából meg vannak elégedve azzal, hogy Amerikában élnek és nem utaznak külföldre. Ezért nem kifejezetten törődnek azzal, hogy Törökországban élek, és csak annyi érdekli őket, hogy sötétedés után lehetőleg ne menjek az utcára egyedül.
Szüleim szívesen nézegetik azt a sok fényképet, amelyet Törökországból küldök, de véleményük az országról ettől még nem változott meg. A képeken templomok, karácsonyfák és az isztambuli zsidó múzeum is látható – mindazok a vallási és életmódbeli szabadság jelképei, amelyekkel a törökök és a külföldről idetelepültek találkozhatnak.
Néhány hónappal ezelőtt nagyon elkeserített az a hír, hogy nem szándékoznak meglátogatni Törökországban, így jobb lesz, ha foglalok magamnak repülőjegyet, amivel hazautazhatok. Szóval el lehet képzelni azt a meglepetést, ami akkor ért, amikor meglátogattam őket otthon és felfedeztem, hogy rabjai lettek egy török tévésorozatnak, a Piszkos pénz, tiszta szerelemnek. A sorozat két évadát eredetileg 2014–2015 között sugározta a török ATV.
„Eleinte nem is tudtuk, hogy török sorozatot nézünk, amíg az egyik szereplő nem említette Isztambult” – mondták a szüleim. „Ó, hát a lányunk ott él.”
Megragadó történet
A drámasorozat két család élete körül forog. A történet kezdetén Ömer és Elif egy gyanús haláleset kapcsán találkoznak először. A férfi menyasszonyát és a nő édesapját egy autóban, egymás mellett találják meg, mindketten halottak. Engin Akyüreket a hős Ömer Demir rendőr szerepében, Tuba Büyüküstünt pedig Elif, egy Rómában élő sikeres ékszertervező szerepében láthatjuk. A két idegen egyszerre érkezik Isztambulba, Elif családjával szeretné tölteni születésnapját, Ömer pedig Vanból azért érkezik haza, hogy eljegyezze barátnőjét, Sibelt. Találkozásuk fenekestül felforgatja addigi életüket, őket és szeretteiket is sok veszteség éri, a szeretet és a veszély mindennapos vendég lesz mindennapjaikban.
Személyes kapcsolat
„Ismered valamelyik helyet? – kérdezték szüleim, amikor az Isztambul Üsküdar kerületében, a Leány torony előtt játszódó Piszkos pénz, tiszta szerelem jelenete felvillant a képernyőn. (Mostantól részese vagyok azon rutinjuknak, hogy minden este több epizódot is megnéznek.)
„Ezen a környéken élek” – mondtam boldogan, amikor érdeklődni kezdtek.
„Igazán? Hű, ez csodálatos” – válaszolta anyám.
„Igen, tudom. Ezt próbáltam nektek már korábban is megmutatni.”
Azóta folyamatosan küldök nekik fényképeket és videókat azokról a dolgokról, amelyek szerintem tetszenének nekik: mediterrán strandok, ókori templomok, ízletes ételek, egy kutya, amely komppal közlekedik Beşiktaş felé, macskák világos, kék színű macskaházakban, amelyeket Üsküdar önkormányzata biztosít számukra, valamint a Boszporuszon úszó delfinek – köszönhetően a koronavírus alatti hétvégi lezárásoknak.
Egy török tévésorozatnak sikerült megvalósítania azt, amit én nem tudtam: megmutatta, hogy Törökország lenyűgöző és barátságos, látogatható hely, és rengeteg felfedeznivaló várja a látogatókat. Ja, és a bútorok és ékszerek gyönyörűek, anyám szerint.
Apámat különösen magával ragadta a Piszkos pénz, tiszta szerelem. Úgy tűnik, az estéi nem teljesek nélküle. Akkor kezd el izgulni, amikor úgy érzi, hogy a sorozat a végéhez közeledik, vagy ha az egyik szereplő veszélyben van, megsérül vagy meghal. Amikor eltervezi az estéket, gondoskodik arról, hogy a sorozatra is legyen ideje.
Szüleim rajongása a Piszkos pénz, tiszta szerelem iránt, jól szemlélteti a török sorozatok és filmek erejét: ez valószínűleg Törökország leghatékonyabb közösségépítő eszköze és a turizmus fellendítője, ami a sorozatok rajongóit arra ösztönzi, hogy ellátogassanak az országba.
A műsorok minősége a török kultúra varázsából, valamint a rendezők és írók ügyes mesélőkészségéből fakad. A karakterfejlődés, a romantika, a cselekvés, a produkció minősége és a cselekmény hirtelen fordulatai a nézőket a tévéképernyő előtt tartják, és elősegítik a karakterekhez való érzelmi kötődést. „Egy-egy epizódban annyi minden történik, hogy folyamatosan figyelned kell, nem hagyhatsz ki egyetlen részt sem, mindig tudni akarod, mi történik, és emiatt folyamatos az érdeklődésed” – mondta apám.
A török gyártású műsorok szárnyalása valószínűleg a nemzetközi népszerűségnek tudható be. Törökország Amerika után a második helyen áll a tévésorozatok exportjában. A Daily Sabah egy korábbi cikke szerint, amelyben a török kereskedelmi minisztérium adataira hivatkoztak, a török gyártású műsorok világszerte több mint 700 millió embert értek el, és csaknem 150 országban vetítették ezeket 2019-ben.
Forrás: Daily Sabah
Fordította: Kollár Katalin – Türkinfo