Szerencsére kulturálisan nagyon nyitott családba születettem, így gyermekkorom óta természetes volt, hogy vendégeink között, akkor még fura nyelveket beszélő néniket és bácsikat köszönthettem. Szüleimnek ezt a nyitottságát is tovább tudtam vinni magamban, így nekem sem esett nehezemre a multikulti barátkozás. Így tettünk szert nagyon kedves barátunkra is, Resatra. Resat biológus hallgatónak tanult a szegedi egyetemen, anno, amikor megismertük. Nyitott volt és kedves. Vasárnaponként török beszélgető órákat tartott a lelkes magyar barátainak, ahol a nyelvtani szabályok mellett a török kultúra színes világába is elkalauzolt minket. A vasárnapi félformális órák kibővültek közös sütögetésekké, teázásokká, nagy baráti összejövetelekké s az öt év alatt, amit Resat köztünk töltött, egy mély, életre szóló barátság született.
Egy augusztusi kerti partin egyszer csak Resat úgy gondolta, hogy megmutatja nekünk tradicionális táncukat. Bekapcsoltuk a kis CD lejátszónkat, felcsendültek a nyugat anatóliai dallamok, majd az eddig visszafogott török barátunk átszellemülve felpattant az udvar közepére és a gyertgyalángban elénk tárta az anatóliai hegyekben táborozó oszmán birodalom gerilla harcosainak, a zeibekeknek, mély, spirituális táncát.
A zeibekek nem önös érdekeket képviselő harcosok voltak, hanem egy Robin Hoodhoz hasonló, a falusi embereket, a nagyúrtól és a sarctól védelmező hegyek között élő csoport a 16. és a korai 20. századi Anatóliában. Tetteiket az igazságosság és szolidaritás motiválta, romantikus világuk, dicsőítésük bátorságukról énekeikben is felcsendültek.
A zeybek ritmusát is egyértelműen fel lehet ismerni, dallamában az 9/2 –es ağır (lassú) és 9/4 –es vagy 9/8-os kıvrak (gyors) ütemek váltakoznak. A zeibekek táncukban az ölyv és a sas szárnytartását formázták meg, emiatt a táncnak meghatározott kar és testtartása van, emellett a szóló vagy csoportos formában is előadható tánc szabályos koreográfia mentén épül fel.
A zeybek meghatározott koreográfiáját a szabad stílusban előadott gezinleme előz meg, amely tulajdonképpen a táncosok ritmusfelvétele, mielőtt belekezdenek a koreográfiába. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy a gezinleme rész nem található meg a nők által táncolt zeybekben.
Hangszerei a dob és a zurna (fából készült, nádnyelves, keleti fúvós hangszer). Hagyományosan kettő dob és kettő zurna szolgáltatja a zenei aláfestést, ahol a zurna mintegy kísérete a dob játékának. , emellett egyes területeken a nádsíp is felbukkan a zeybek hangszereként.
Azóta is, amikor meglátok egy zeybek táncost, vagy meghallom az összetéveszthetetlen dallamot, eszembe jut az a sok csodálatos élmény, melyet Resat hozott az életünkbe.
Horontól a Zeybekig – A török néptánc világa Korom Alexandrával 1. rész
2015-01-16
Korom Alexandra – Türkinfo