Saf: film egy város átalakulásáról

Az Ali Vatansever rendezésében készült Saf című török-német-román filmdráma a török társadalom aktuális problémájára reflektál. A film az Isztambulban megvalósuló városfejlesztés eredményeként bekövetkezett változásokról, az általa generált szociális gondokról, a menekültválságról szól.

A produkció címe magyar fordításban tiszta, naiv kifejezést, törökül választást is jelent. A produkciónak reális alapja van, cselekménye napjainkban Isztambul egyik kerületében, Fikirtepe-n történik. A városfejlesztés következtében az építkezési cégek a régi házakat lebontják, helyettük felhőkarcolókat, nagy üzletházakat építenek. Az ott lakóknak el kell adniuk a lakásukat, el kell hagyniuk az otthonaikat. 2012-ben 10.000 embernek kellett elhagyni az otthonát, azóta a számuk növekszik. A városban levő építkezés figyelmen kívül hagyta a szociális szempontokat, hiszen a városfejlesztési projekt főleg a szegényeket sújtja. Az üresen maradt lakásokat a szíriai migránsok foglalják el. Ilyen körülmények között munkát nehezen lehet kapni.

A rendező egy vele készült interjúban elmondta, hogy öt éve foglalkozik a városfejlesztés ügyeivel, sokat beszélgetett az emberekkel, akiket érint a probléma. Érzékelte az emberek szemléletváltozását, amit az anyagi gondok generáltak. Kérdéseket fogalmazott meg a kialakult helyzettel kapcsolatban. Hogyan ítéljük meg a másikat, a migránst? Hogyan kezeljük az „ellenségre” mutató képet, amely a társadalmat megosztja? A gazdasági nehézségek körülményei között az emberek sérülékenyebé válnak, és a hajlamosak arra, hogy „ellenség” képet alakítsanak ki.

A film főszereplői fiatal török házaspár, Kamil (Erol Afsin) és a felesége, Remziye (Saadet Isil Aksoy), akiket valós veszély fenyeget, nemsokára el kell hagyniuk otthonukat. Közben anyagi gondokkal küzdenek, mivel a férfi hosszú ideje munkanélküli. A fiatalasszony egy módos török családnál takarítónőként dolgozik. Ugyanitt tevékenykedik Ivona (Mihaela Trofimov) a család bébiszitterre. Remziye-nek a bébiszitterrel szembeni előítéletes viszonyulása mögött érezhető a munkahely elvesztésének félelme. Az anyagi nehézségek arra késztetik Kamilt, hogy „szíriai menekültként” munkát vállaljon annál az építkezési vállalatnál, amely a kerületben levő régi házakat bontja le. Buldózer-vezetőként dolgozik, és elfogadja az alacsony fizetést. A felesége azt tanácsolja, hogy viselkedjen jól, mert akkor a másik is tisztelni fogja. Valójában a férfi ellopta az egyik szír migráns munkáját. A film hitelesen érzékelteti azt a konfliktust, amely a török és a szír munkások között alakult ki a létért való küzdelemben. Kamilt a félelem, a szorongás uralja, mert fél a hatósági leleplezéstől, hiszen feketén dolgozik. Egyik alkalommal kiéleződik a viszály Kamil és a szír munkások között, azzal vádolják, hogy ellopta az egyik szírnek a munkáját. Egy adott pillanatban a férfi eltűnik. A felesége a férje keresésére indul. Bár a hatóságok igyekeznek lebeszélni a nőt, hogy egyéni nyomozásba kezdjen, mégis elindul, hogy megkeresse az eltűnt férjét. Információkat gyűjt, az igazat akarja megtudni.

Folytatás

Forrás: www.erdon.ro