Az év elején végig söpört a magyar médiában egy török zenekar feldolgozása. A legnépszerűbb magyar rockopera, az István, a király egyik betétdalát, Szállj fel, szabad madár című szerzeményt hallhattuk tőlük.
Ennek köszönhetően a Miyop nevű banda meghívást kapott az idei Campus Fesztiválra, Debrecenbe. A koncertjükre július 20-án kerül sor, ahol saját dalokat és feldolgozásokat is hallhatunk tőlük. Megtudtuk, hogy azóta további magyar dalok is a repertoárjukba kerültek, így kíváncsian várjuk a meglepetéseket.
Debrecen előtt, július 19-én Zamárdiban állnak színpadra a Partyfészekben, majd július 22-én Budapesten az S8 Undergroundban zenélnek.
A magyar és török birkózás története – ahogy arról korábban már olvashattunk – a 20. század első felében egy magyar birkózóedző, Péter Rezső személyének köszönhetően minden korábbinál szorosabban forrt össze. A modern kori török birkózás magyar edző keze alatt kibontakozó kezdetei előtt azonban a birkózásnak nagyon is komoly hagyományai voltak az Oszmán Birodalomban. A 19. század végén és a 20. század első évtizedeiben, még mielőtt Péter Rezső a kemáli Törökországba utazva elkezdte volna a modern Törökország birkózósportjának kialakítását, a magyar sajtó nagyon is élénk figyelemmel kísérte az oszmán-török birkózás és birkózók eredményeit.
Sorozatunkban a magyar sajtótörténelem régebbi fejezeteiben meglehetősen sűrűn előforduló, a törökökkel és Törökországgal kapcsolatos, ám olykor már szinte teljesen és méltatlanul elfeledett híreket kívánunk feleleveníteni: az alábbiakban a török birkózás 20. század elején a magyar sajtóban történt ábrázolását idézzük fel.
A Tolnai Világlapja, melyet 1901-ben alapított Tolnai Simon (eredeti nevén Friedmann Samu), e képes hetilap 1910. június 12-i számában az alábbi, fényképekkel ellátott beszámolót adja az oszmán-török birkózás hagyományairól – és a hetilap jellegénél fogva nem fukarkodik jó kis színes, kvázi bulváros sztorikkal sem, melyek minden bizonnyal nem csupán a kor olvasóinak érdeklődését kelthették fel, de vélhetőleg a mai olvasó számára is izgalmas és érdekes olvasmányul szolgálhatnak.
„Török birkózók
A keletiek már az ősidőkben nagyon kedvelték az atléta-küzdelmeket s még ma is nagy gyönyörűséget találnak benne. Alkalmasint keletről származott át Európába a birkózás sportja, a melyről már a régi görög és római irók is megemlékeznek. Rómában Krisztus születése előtt már 186-ban nagy birkózó-előadások voltak s az erejükkel és ügyességükkel kitünt emberek nagy jutalomban részesültek. A régi birkózók mindenféle kiváltságokat kaptak az uralkodóktól; a többi közt adót sem kellett fizetniök. Keleten is nagyon népszerüek voltak mindig a birkózók s Konstantinápolyban és kisebb-nagyobb török városokban ma is gyakran rendeznek birkózó-versenyeket. A török nép még nem emelkedett a kulturának olyan magas fokára, hogy ne becsülje tulságosan nagyra a durva testi erőt és inkább a lelki tehetségek iránt mutasson érdeklődést. Nagy kulturájú nemzeteknél már nem nagyon kedvelik a birkózókat, a kik rettenetes küzdelemmel igyekeznek a földre teperni egymást az ilyesmit kedvelő emberek nagy gyönyörűségére. Való azonban az is, hogy szabályos műbirkózást tisztán sportkedvelésből mindenki szivesen nézi, mert az ügyesség és az erő mindenkinek imponál. De nem méltó a művelt emberek érdeklődésére az olyan küzdelem, a melyben az atléták a társaik életét is veszélyeztetik, csakhogy maguk győzedelmeskedhessenek. Nem rég történt Newyorkban, hogy egy néger birkózó megfojtotta küzdelem közben az ellenfelét.
Törökországban rendesen a teherhordók, a hamálok közül kerülnek ki a birkózók. Ezek a hamálok roppant erős emberek s csodálni való, hogy mi módon tartják meg a testi erejüket silány táplálkozásuk ellenére. Az utazó gyakran találkozik az utczákon roppant terhet czipelő hamálokkal; van köztük olyan is, a ki maga visz a hátán egyik háztól a másikhoz egy nehéz zongorát. S ezek az erős emberek megelégesznek naponta egy kis rizskásával és ürühussal, meg egy darab kenyérrel; bőséges eledelre nem telik nekik a kis keresetükből. Az ügyesebb hamálok végre megunják a rosszul jövedelmező teherhordást és felcsapnak birkózónak. Valamelyik más birkózó megtanitja őket egy kis jutalomért a szabályokra és a fogásokra. Azután társasággá alakulnak nehányan és városról-városra járva birkózó-versenyeket rendeznek a nép mulattatására.
Konstantinápolyi fényképészünk eredeti fényképfelvételei nyomán bemutatjuk itt egy ilyen török birkózó-versenynek legérdekesebb jeleneteit.
„A körülzárt nagy tér szélén részint a földön ülve, részint állva nézik a törökök a birkózást.” – Képaláírás a Tolnai Világlapja 1910. június 12-i számában
Ponyvával körülzárt helyen rendezik a birkózást. Az elzárt helyre csak a belépődij lefizetése után lehet bejutni; mindenki szivesen lefizeti a csekély belépődijat, hogy része lehessen a birkózás látványának gyönyöreiben. A körülzárt nagy tér szélén – mint az egyik képünkön látható – részint a földön ülve, részint állva nézik a törökök a birkózást. A birkózás megkezdését a siposok és dobosok jelezik. Rettenetes zene ez s az európai ember füle majdnem megreped tőle. A törököket azonban felvillanyozza és most már izgatottan várják a birkózók megjelenését.
A birkózást rendesen valamelyik öreg, „kiérdemült” birkózó vezeti. Először egyenkint odaállítja a birkózókat a tér közepére, azután olajat önt a tenyerére, hogy kenje be ezzel egész testét. A hatalmas termetü, izmos török birkózók olajjal jól megkenegetik a testüket, hogy az ellenfélnek erős fogásai ne árthassanak neki. A kéz ugyanis könnyen lecsuszik a megolajozott testről.
„A birkózók fél térdre ereszkednek, török szokás szerint a jobb kezük nagy ujját a homlokukra helyezik és így hallgatják a hátuk mögött térdeplő öreg török imáját.” – Képaláírás a Tolnai Világlapja 1910. június 12-i számában
Mikor a birkózók már jól bekenték a testüket olajjal, megkezdődik az imádkozás. Fél térdre ereszkednek, török szokás szerint a jobb kezük nagy ujját homlokukra helyezik és igy hallgattják a hátuk mögött térdeplő öreg török imáját. Az öreg ember a török birkózók védőszentjének Hamiza bajnoknak nevében figyelmezteti a birkózókat arra, hogy tartsák meg a szabályokat és ne bizzák el magukat, mert sok hivalkodó járt már pórul Allah haragja miatt. Végül Allah és Mohammed próféta segitségét kéri a birkózáshoz. Az ima után a birkózók megkezdik a mérkőzést a tér közepén. Az egyik képünkön a birkózásnak azt az érdekes jelenetét látjuk, a mikor az egyik birkózó nagy erőlködéssel igyekezik a hátára forditani a társát, a ki azonban sulyos kő gyanánt marad a helyén. Végre az utóbbi felugrik és megragadja a társát s a birkózás ismeretes fogásai szerint folyik a küzdelem néha félóráig is. Időnkint a birkózók megpihennek, a türelmes közönség időt enged nekik arra, hogy összeszedjék az erejüket és ujból bekenjék a testüket olajjal. A közönség általában nem olyan izgatott, mint a mi birkózásainkon tapasztalhatjuk; nem kiabál, hanem türelmesen megvárja a küzdelem végét. Azt gondolja magában: miért biztassam én a birkózókat, miért kiabáljak, hiszen Allah már régen elvégezte odafent az égben, hogy ki fog győzni. A győztes birkózót mégis lelkesen megéljenzik s pénzt is adnak eléje jutalmul.
„A birkózásnak azt az érdekes jelenetét láthatjuk, a mikor az egyik birkózó nagy erőlködéssel igyekszik a hátára fordítani a társát.” – Képaláírás a Tolnai Világlapja 1910. június 12-i számában]
Külföldre is gyakran elvetődnek a török birkózók egy-egy birkózó társasággal. A török birkózók olyan híresek, hogy kapva-kapnak rajtuk az ilyen társaságok, a melyek rendesen czirkuszokban szokták rendezni a birkózó-versenyeiket. Igaz, hogy gyakran megtörténik az is, hogy csupa reklámból töröknek öltöztetnek valami cseh birkózót, ha valódi törökre nem tudnak szert tenni. Az ilyen török persze azonnal némának tetteti magát, ha véletlenül törökül szólitja meg valaki.
A valódi török birkózók nagyon becsesek az ilyen társaságban. Csak az arab birkózók hasonlitanak hozzájuk erőre és kitartásra. A nyolczvanas évek végén nagy feltünést keltett Európa nagy városaiban egy Abdullah nevü hatalmas termetü arab birkózó, a ki Törökországban tanulta meg a birkózás mesterségét. Legyőzte a legerősebb birkózókat is. Egy Schilling nevű amerikai birkózó elhatározta, hogy megmérkőzik vele. A párisi Follies Berége [sic!] igazgatója nagy összegért szerződtette a két híres birkózót s az ő helyiségében kellett megtörténnie a mérkőzésnek. Rengeteg ember gyült össze a két hires birkózó látására. A küzdelem Schilling vereségével végződött; félórai birkózás után elveszitette az erejét és végignyult a földön. Az arab birkózó lenyomta társának mind a két vállát a földre. Másnap egy Pietro nevü olasz birkózó állt ki a hatalmas arabbal. A mérkőzés nagyon izgalmasnak igérkezett, mert mindenki tudta, hogy e két birkózó halálos ellensége egymásnak; az előtte való napon is összevesztek.
Pietro minden módon le akarta győzni régi haragosát s ebbeli vágyakozásában még attól sem tartózkodott, hogy megszegje a birkózás szabályait. Mikor megkezdték a küzdelmet, mindjárt hamis fogásokkal igyekezett leteriteni az ellenfelét, sőt még gáncsot is adott neki. Abdullah ekkor rettenetesen megharagudott és most már ő is elveszitette a türelmét. Dühében megragadta övénél Pietrót, néhány pillanatig ide-oda taszigálta, majd hirtelen ölre kapta és magához szoritotta. Ez a szoritás olyan rettenetes erővel történt, hogy Pietrónak nyomban kettétört a gerincze. A hatalmas termetü olasz birkózó összerogyott és rövid idő mulva meghalt. Abdullah nagyon megrémült s a nagy zavarban kirohant az utczára és futva igyekezett elmenekülni. Keresték azután mindenfelé, de nem tudtak ráakadni. Néhány nap mulva azután megtalálták a holttestét az egyik pályaudvar közelében. A szerencsétlen ember öngyilkosságot követett el nagy rémületében: a vonat elé ugrott, a melynek kerekei levágták a fejét.
„Az egyik birkózó megragadja a társának fejét és a nyakának ide-oda való csavarásával akarja őt kimozditani a helyéből.” – Képaláírás a Tolnai Világlapja 1910. június 12-i számában
A birkózásnál állandóan életveszedelemben forognak a birkózók, mert vannak olyan fogások, a melyektől a nyakuk is könnyen kitörhetik.
Ilyenkor könnyen megtörténhetik, hogy az erős marku birkózó valósággal kitekeri az ellenfelének a nyakát. Bemutatunk például az egyik képünkön egy ilyen fogást. Az egyik birkózó megragadja a társának fejét és a nyakának ide-oda való csavarásával akarja őt kimozdítani a helyéből.
Az ilyen birkózás természetesen már embertelenség s nem méltó a „sport” elnevezésre.”
Az első világháború vérzivatarát követően, ahogy azt tehát korábban már láthattuk, Péter Rezső volt az, aki magyar edzőként mindent elkövetett, hogy az 1910-ben a hazai olvasó számára még szokatlan török birkózást Európa és a világ élvonalába juttassa – hozzá kell tennünk: sikerrel.
Sorozatunk folytatásában a magyar sajtótörténelemben a törökökkel és Törökországgal kapcsolatos újabb érdekességeket mutatunk majd be.
A Giresun-szigethez, mely az egyetlen lakott sziget a fekete-tengeri régióban, több mitológiai történet és régészeti emlék kapcsolódik. Az egyik legenda szerint itt éltek az amazonok, és Herkules is ide jött, hogy megtalálja az aranygyapjút.
A szigeten színpadi előadáson mutatják be Herkules és az amazonok történetét, amely a turisták körében nagyon népszerű. Azok, akik ellátogatnak ide, bizánci sírokat, történelmi falmaradványokat és egy monostor, valamint egy kápolna romjait is megnézhetik.
A tartomány kulturális és turisztikai igazgatója, Kemal Gürgenci elmondása szerint a sziget jelentős turisztikai célponttá vált gazdag történelmének és mitológiájának köszönhetően.
Hakan Adanır, az „időutazás” program szervezője arról beszélt, hogy a Giresun-sziget a görög és a grúz kereskedelmi útvonal mentén található. Arról is mesélt, hogy az argonauták (az aranygyapjú megszerzéséért induló harcosok), akik görög tengerészek voltak, többször is megálltak ennél a szigetnél útban Grúzia felé. Szerinte ez a történet évszázadokig megmaradt az emberek emlékezetében.
„Ez a történelmi esemény nagyon fontos a sziget történelmében. A színdarab a szaka (szkíta) törökök és az argonauták történetét meséli el. Először nem voltak hajlandóak találkozni egymással, de később már együtt keresték az aranygyapjút és együtt étkeztek. Az aranygyapjú legendája megnyitotta az utat afelé, hogy az emberek békében éljenek egymás mellett” – mondta.
Amikor Aylin Yazıcıoğlu a harmincas éveinek közepén járt, a nemekről szóló tanulmányát a Cambridge Egyetem Társadalomtörténeti Karának kutatójaként fejezte be. Mindennapjait a könyvek és az ösztöndíj tették ki. Ekkor azonban úgy érezte, hogy hiányzik valami az életéből, ezért egy kifizetődőbb munka után nézett.
„Mindig élveztem a konyhában töltött időt, amely mindig része volt az életemnek. Amikor azonban úgy döntöttem, hogy az akadémia mellett keresek valami mást, a főzés meg sem fordult a fejemben. A török nők főznek, ez a napi rutin része.” – mondta nevetve. „Miután tanulmányoztam a nemek közötti egyenlőséggel kapcsolatos tanulmányokat, hogyan mondhatok mégis ilyen nemek közötti megkülönböztetésre utaló dogot?” Mindjárt megtudhatjuk.
Yazıcıoğlu végül úgy döntött: fejest ugrik az ismeretlenbe és „a hagyományos konyha Mekkájába” – vagyis Párizsba – jelentkezett a világhírű Le Cordon Bleu étterembe. Ezt követően Párizs környéki Michelin csillagos éttermekben dolgozott, hogy mindent megtanuljon az ottani mesterektől. Ennyi idősen a szakácsok általában már abbahagyják a munkát és visszavonulnak. Ő azonban másképp gondolkodott: „Soha nem gondoltam a koromra úgy, hogy az akadály lenne. Ha akadálynak tekintjük, akkor nem tudunk belevágni semmibe.” – mondta. „Olyan nő vagyok, akinek van tudományos téren szerzett tapasztalata. A nőknek ebben a korban már van saját elképzelésük és ez nem szükségszerűen illeszkedik a francia konyha soviniszta környezetébe.”
A konyhaművészetben mindig új ízek és főzési technikák jelennek meg, de néhány séf továbbra is a hagyományos francia elkészítési módot részesíti előnyben. Yazıcıoğlu azonban nem tartozik közéjük – módszertanához és a történelem iránti szenvedélyéhez semmi sem hasonlítható. „Az emberek mondhatják, hogy a francia konyha régimódi, ezt is elfogadom, szerintem azonban nincs a francia konyhaművészetnél jobb – nem hiába írtak róla már 200 évvel ezelőtt is könyvet.”
2013-ban Yazıcıoğlu visszatért Isztambulba, hogy megnyissa saját éttermét, a Nicolet. Egyetlen alapmenüt használ, amelyet az évszakoknak megfelelően változtat. Ételeit török alapanyagokból készíti francia konyhatechnikával. Amikor arról kérdezték, miért ezt a rendszert választotta, csak annyit felelt, hogy az évszakok szerinti váltás teszi lehetővé, hogy minden étele egyedi legyen. „Ez a neveltetésem jele. Az étkezőasztal az, ahol a család együtt lehet.” – mondta. „Ez nemcsak az étkezésről szól, hanem a megosztásról is. Tehát nekem a szeretetről szól, amit másoknak adok. Egész nap keményen dolgozok azért, hogy az emberek kedvében járjak.”
A karrierváltás ellenére Yazıcıoğlu nem érzi úgy, hogy a múltbéli és a jelenlegi foglalkozása túl messze lenne egymástól. „Mindig kutatást végzel, mindig keményen dolgozol azért, amit csinálsz.” – mondta. „Levélíráskor megválogatjuk a szavainkat, egy menü megírásakor pedig a hozzávalókat. Próbáld meg az ötleteidet megjeleníteni a tányéron, mondd el vele, amit közvetíteni szeretnél. Az emberek az ételekre úgy tekintenek, hogy csak egy étel, de nekem üzenetem van velük számukra.”
A Müzekart (múzeumkártya) rendszer már régóta létezik Törökországban. Ennek segítségével olcsóbban juthatunk be egyes múzeumokba és régészeti helyre.
Forrás: Museum Pass Turkey Facebook oldal
A kártyát sokáig csak török állampolgárok, az Észak-ciprusi Török Köztársaság lakói, a tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldi állampolgárok és török egyetemen tanuló, érvényes személyazonosító igazolvánnyal rendelkező külföldi diákok vásárolhatták meg. Szerencsére azonban a Török Kulturális és Turisztikai Minisztérium a múzeumkártyák megvásárlását kiterjesztette minden utazóra.
A múzeumkártyák földrajzi lefedettség, ár és érvényességi idő tekintetében változnak. Az ilyen kártya megvásárlásával minden esetben jogosulttá válunk bizonyos múzeumok és régészeti helyek meglátogatására további belépődíj megvásárlása nélkül. Sőt a kártyabirtokosoknak még sorba sem kell állniuk a bejáratoknál. Törökország legjelentősebb turisztikai célpontjai, mint az Hagia Sophia mecset Isztambulban vagy Epheszosz romjai is látogathatók ilyen kártyával. A sorban állás kihagyása a biztonsági ellenőrzésre nem vonatkozik, azon mindenkinek át kell esnie. A megvásárolt múzeumkártyával minden múzeumot és régészeti látnivalót csak egyszer lehet megtekinteni. Azt is érdemes tudni, hogy Törökországban vannak olyan magánmúzeumok, ahol a múzeumkártyák nem érvényesek (néhány kivételtől eltekintve).
A következőkben a jelenleg használható múzeumkártyákról olvasható ismertető, ezekből az is kiderül, hogy hol lehet az adott kártyát megvásárolni. A múzeumkártyák egyébként a Török Kulturális és Turisztikai Minisztérium hivatalos honlapján online is megvásárolhatók.
Ez a kártya a legrégebbi tagja a rendszernek. Isztambul 13 fő turistalátványossága látogatható vele, mint az Hagia Sophia, a Topkapı palota és a hárem vagy a Régészeti Múzeum. Ezen kívül több magángyűjtemény kedvezménnyel látogatható (Sakıp Sabancı Múzeum vagy a Rahmi M. Koç Múzeum). A kártyatulajdonosok ezeken kívül kedvezményesen vásárolhatnak egyes éttermekben, színházakban, tematikus parkban és utazási irodáknál.
Az Isztambul múzeumkártya ára 85 török líra (kb. 6.300 Ft) és a vásárlástól számítva 5 napig érvényes (120 óra időtartamra). Ha valaki e nélkül látogatja meg az Hagia Sophiát (belépő: 40 török líra = kb. 2.900 Ft), a Topkapı palotát (belépő: 40 török líra), a háremet (belépő: 25 török líra = kb. 1.800 Ft) és a Régészeti Múzeumot (belépő: 15 török líra = kb. 1.100 Ft), akkor 35 török lírával többet kell fizetnie, mint az Isztambul múzeumkártya tulajdonosainak. Sőt ezzel a kártyával a Kariye Múzeum és az Iszlám Művészetek Múzeuma ingyenesen látogatható.
Kártyavásárlásnál jó szem előtt tartani, hogy például a legtöbb turisztikai célpont hétfőn, míg a Topkapı palota kedden, a Kariye Múzeum pedig szerdán tart zárva. Az Isztambul múzeumkártya az előbb említett múzeumokban és az Atatürk Nemzetközi Repülőtér információs pultjánál is megvásárolható.
Az égei-tengeri régió múzeumkártyája
Ez a kártya az Égei-tenger három régiójában, İzmir, Aydın és Muğla területén érvényes. A kártyával a Török Kulturális és Turisztikai Minisztérium alá tartozó régészeti helyek és múzeumok ingyenesen látogathatók: Epheszosz, Aphrodisias és Pergamon.
A kártya ára 75 török líra (kb. 5.500 Ft), 7 napig érvényes. A régió valamennyi nagyobb múzeumában és régészeti helyén megvásárolható.
A földközi-tengeri régió múzeumkártyája
A kártya a Földközi-tenger három régiójában – Antalya, Mersin és Adana – érvényes. Ezt a kártyát azoknak a turistáknak ajánljuk, akik szabadságukat Alanya és Side térségében töltik. A kártyával látogatható ugyanis az Alanya-erőd, Alanya, Side és Antalya régészeti múzeuma, Termessos, Aspendos és Perge ókori városok romjai, az ősi Lükia keleti része, mely Antalya tartományban található és számos régészeti hely, mint Mersinben a Kızkalesı (Lánytorony), a Mamure-erőd és a Menny- és Pokol-barlangok.
A kártya ára 60 török líra (kb. 4.400 Ft) és szintén 7 napig érvényes. Megvásárolható a fent említett helyek bármelyikén, de akár Simenában, Patarán vagy a Karaın-barlangnál is.
Kappadókia múzeumkártya
A kártya, ahogy nevéből is látszik, a kappadókiai régióban érvényes. A múzeumkártyák közül ez az egyik legkorlátozottabb, ugyanis csak 10 helyszín látogatható vele: Ihlara-völgy, Göreme Szabadtári Múzeum, Fekete templom (Karanlık Kilise), Derinkuyu, Kaymaklı és Özkonak földalatti városai, Zelve szabadtéri múzeuma, Çavuşin és Nevşehir, valamint Hacıbektaş régészeti múzeuma.
A kártya ára 45 török líra (kb. 3.300 Ft) és a vásárlástól számított 3 napig érvényes. A fent említett látnivalók közül bármelyiknél megvásárolható.
Törökország múzeumkártya
A Török Kulturális és Turisztikai Minisztérium legújabb kiadású kártyája a Törökország múzeumkártya, mely Törökország valamennyi múzeumában és régészeti helyén használható. Ez azt jelenti, hogy ezen kártya megvásárlásával közel 300 helyre eljuthatunk!
A kártya 185 török lírába kerül (kb. 13.800 Ft) és 15 napig érvényes. Az eddig említett helyek közül bárhol megvásárolható, de Şanlıurfában, Amasyában, Erzurumban és Kahramanmaraşban is hozzájuthatunk.
Mivel Magyarország török kézre került, evidens volt, hogy a török katonák, tisztviselők, akik a magyar ügyekkel foglalkoztak, a hódoltsági területen is laktak.
Ahogyan a Szulejmán című sorozatban a pompát, a csillogást, a gyönyörű kelméket, ékszereket csodálhatjuk, annyira nem volt ez jellemző az átlag törökre, ők nem díszítették túl otthonukat, és nem is tömték tele bútorokkal, ráadásul egy egyszerűbb török családhoz nem tartozott külön hárem, a nők és a gyermekek a család férfitagjaival együtt élt.
Az átlagos városi lakás meglehetősen szerény berendezésű volt, fényűzéssel a törökök körében sem nagyon lehetett találkozni.
A török lakás fő díszei a szőnyegek voltak, melyekkel a tehetősebbek nem csak a padlót, hanem a falakat is beborították.
A kevés ingóságukat ládákban tartották, a vendégeket is ezekre, valamint a dívánra (más néven szofára) ültették, ők maguk inkább a földön ültek.
A lakásokat füstölővel (buhurdán) és rózsavízzel illatosították.
A hidegben a melegebb hazájukból magukkal hozott parázsserpenyő (mangal) köré gyűlt az egész család. Az ezekből kipattanó szikrák gyakran okoztak tüzet. A lakásban külön helységet alkotott a konyha, ahol az edények és egyéb konyhai felszerelések mellett a férfi szerszámait is tartották.