Egy hosszú távon ígéretes fejlesztés rövid távon hatalmas káoszt okoz Törökország uniós határain. Magyar exportkamionok is gyarapítják a kilométeres sorokat.
Az utóbbi hetekben kialakult török közúti határhelyzetről adott friss helyzetjelentést partnereinek a törökországi fuvarokban kiemelten érdekelt Ekol Kft. Azt is jelezte, miért és hol torlódnak a kamionok.
Mint közölte, a háttérben a november 17-én életbe lépett új törökországi számítógépes tranzitrendszer (NTCS) ötödik szakaszának a bevezetése áll. A rendszer célja a nemzeti és nemzetközi rendszerek közötti adatátvitel gyorsítása és pontosítása, valamint az adatok fejlettebb cseréje. Az átállás azonban több olyan problémát is előidézett, amelyek lassítják az áruáramlást, különösen Törökországba és az EU keleti határaira.
Tart a betanulási időszak
Az új rendszer egyik legnagyobb kihívása, hogy bár az elektronikus adatszolgáltatás és a vámkezelés automatizálása javítja a hosszú távú hatékonyságot, a kezdeti szakaszban a rendszer integrálása és a vámhatóságok alkalmazottai számára az új eljárások elsajátítása időt vesz igénybe.
A probléma fő forrása, hogy míg az uniós országokban két különböző NCTS-t használnak egyidejűleg, addig Törökország teljesen lezárta az NCTS 4. rendszerét, ami külön technikai problémákat is okozott a vámrendszerben.