Török objektív: Yener Torun – a színes minimalizmus mestere

„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” MARC RIBOUD (1923)

Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be nekünk. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.

Korunk népszerű fotósai közül mutatunk be egy fiatalembert, aki a manapság megszokott módon, a közösségi média által szerzett óriási ismertséget. Jelenleg 155.000 követője van az Instagramon, képeiről és munkájáról folyamatosan cikkeznek világszerte, olyan lapok is mint a The Guardian.

Forrás: haberturk.com

Yener Torun harmincas éveiben járó építészmérnök. Fotóival megmutatta „Isztambul másik arcát”: olyat látunk, melyet a megszokott mecset- és szorosképeken nem láthatunk. Képeit általában Isztambul külső kerületeiben, Esenyurtban, Beykozban készíti, de nem egy esetben más török városokban is fotózott.

Stílusa az ún. minimalizmus. Fontos tudni, hogy nem az épületek minimalisták, hiszen Yener Torun éppen a legszínesebb, legérdekesebb épületeket örökíti meg. A fotó stílusa minimalista, mely – mint egyéb művészeti ágakban – itt is azt jelenti: letisztult, egyszerű dizájn jellemzi, nincsenek felesleges kellékek, nem esik túlzásokba és egészséges összhangot sugároz.

A vele készült riportban elmondta, hogy eleinte mérnöki szemmel vizsgálta az épületeket, később már csak a színükre és a geometriai formákra koncentrált. Olyan épületekről is készített fotót, melyek összességében nem voltak a mérnöki munka csúcsai, de egy-egy részletet kiragadva meglátta értéküket, és meg tudta képein mutatni.

Amikor a helyiek, vagy a külföldiek Isztambult a képein látják, csodálkoznak: miért nem láttuk mi is ezt? 

A fotós aktuális képeit legkönnyebben az Instragramon találhatjuk meg. Felhasználói neve: @cimkedi. Következő isztambuli látogatásunkon pedig megkereshetjük azt a nézőpontot, amit megmutatott nekünk.

  Külön ki kell emelni azokat a képeit, amelyeken emberek is szerepelnek. Eleinte csak véletlenül arra járó emberek kerültek fotóira, de saját bevallása szerint úgy érezte, hogy nincs története a fotójának, ha nincs rajta csak maga az épület. Így később már tudatosan szerkesztette meg ember-épület kompozícióit.

 Fényképekről, fényképészről szubjektíven

Nagyon kedvelem a minimalista stílust a fotózásban. Nálam ez általában a színek csökkenését is jelenti. De íme! Itt a remek példa, hogy színekkel is lehet minimált fényképezni.

Külön szeretném megmutatni azokat a képeit, melyen egy olyan épület található, amely előtt naponta elsétálok, mikor a gyereket hozom el az iskolából. Sőt, az erkélyünkről láttam, míg a lakópark felépült 2013-tól 2 év alatt. Nagyon jó példa ez a fent leírtakra: egy dobozszerű épületről a részletet kiemelve meg tudjuk mutatni a szépségét is.

 

Itt van maga az épület. Ugye, egyértelmű a különbség?

Forrás: soyak.com.tr

A cikkben szereplő információk forrásául szolgált: https://www.haberturk.com/gundem/haber/1052155-istanbulun-kare-kare-renkli-ve-minimal-yuzu

Szerző: Erdem Éva – Türkinfo


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here