Török objektív: Enis Hazan – játékgyűjtő és fotós

 „A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” MARC RIBOUD (1923)

Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be nekünk. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.

Valljuk be, mind szeretünk játszani, függetlenül attól, hány évesek vagyunk. Bemutatunk egy fotóst, aki a játékait nem csak megvásárolja, gyűjteményébe rakja, hanem ha szükségét érzi, átfesti őket, új ruhát varr nekik, vagy valamilyen eszközt ad a kezükbe és – nem utolsósorban –   méltó környezetben lefotózza őket.

A figurafotózás óriási népszerűségnek örvend világszerte. Olyan játékfigurák fényképezését jelenti ez a műfaj, ami képregények, filmek, rajzfilmek által elhíresült karakterek megvásárolható vagy egyénileg elkészíthető modelljeinek gyűjteményét és azok történetbe helyezését jelenti. Mindannyian tudunk olyan szereplőt említeni, akit szívesen helyeznénk a polcunkra, ki-ki egyéni ízlésének megfelelőt: pélául Hulk, Pókember, Batman a klasszikusok közül, a Star Wars-figurák népszerűsége kétségtelen, de szívesen fogadunk egy Toy Story-alakot is, vagy persze a modern videojátékok hőseit.

Bizonyára Enis Hazan is egy-egy kedvenccel kezdte, de az évek során óriási gyűjteménye lett. Négy évvel ezelőtt vágott bele először hobbiként a figurafotózásba, ám munkája hamarosan kivívta a közönség figyelmét. Nemzetközi szinten is megismerték a nevét.

Olyan professzionális módon végzi dolgát, hogy egyetlen törökként bekerült a The 100 Project – An Exclu Collective (A 100 projekt – Egy exkluzív gyűjtemény) című kötetbe, ahol egy-egy oldalon mutatnak be minden arra érdemes figurafotóst. Ez a kötet a világ figuragyűjtőinek és -fotósainak legszélesebb körű bemutatása.

Mára már 500 körüli fényképeinek a száma, és rengeteg idejét áldozza munkájára. Bárhová is megy, kamerája vele van, és arra a napra választott figurái is „vele tartanak”. Amikor talál egy megfelelő helyszínt, kompozícióba helyezi a játékokat és elkészíti fényképeit.

Én magam szerencsésnek tartom olyan szempontból, hogy a számára megfelelő helyszín bármikor felbukkanhat: egészen pici részletét fotózza ugyanis a környezetnek. Az a lényeges szempont, hogy az adott karakterhez illeszkedjen, és ehhez elég egy lepattogzott festékű pad vagy egy hóbucka, esetleg egy járdaszegély. Persze a megfelelő helyszínt meg kell látnia.

A cikkben szereplő információk forrása a postkolik.com oldalon jelent meg.

Fényképekről, fényképészről szubjektíven

Egy ilyen műfajú fotózás egyszerűnek tűnhet. Ahhoz azonban, hogy megfelelő hangulata legyen egy-egy képnek, a fotósnak nem csak kreativitásra van szüksége, hanem sokrétű technikai tudásra is. A legfontosabb talán a kompozíciós érzék. Egy természetfotó sem készülhet az alaptörvények betartása nélkül, de itt bizony ahhoz, hogy úgy érezzük, a figura élettel tölti meg a képet, vagy azt gondoljuk, mintha egy filmjelenet lenne, tökéletesnek kell lennie a komponálásnak. Ezenkívül az élességi pontok, a fókuszálás rendkívül fontos. A megfelelő háttér-előtér arány vagy annak homályossá vagy éppen élesebbé tétele is lényeges. Nem beszélve az utómunkáról: itt egy kis eső, ott egy kis hó vagy láng utólag is rákerülhet a fényképre.

Ezt a képet azért választottam ki a sok remek alkotás közül, mert rajongok a Trónok harcáért. Továbbá azért is, mert érzékelteti, hogy Enis Hazan egyetlen képben milyen hangulatot tud teremteni, milyen beszédes jelenetet tud ábrázolni.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Enis Hazan (@hazanenis) által megosztott bejegyzés,

A következő videófilmet nem csak törökül tudóknak ajánlom megtekintésre, ugyanis azon kívül, hogy megismerkedhetünk a fotóssal, láthatjuk gyűjteményét és munkamódszerét is.

További fényképeit az Instagramon @hazanenis felhasználónéven találják meg az érdeklődők. Izgalmas oldal, annyi bizonyos: bármi, bármikor és bárhol felbukkanhat.

Szerző: Erdem Éva – Türkinfo


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here