A nemzetközi PISA oktatási teszt törökországi eredményei

A december 6-án nyilvánosságra hozott nemzetközi PISA teszt eredményeiből kiderült, hogy az oktatással problémák vannak Törökországban.

A PISA betűszó, a Programme for International Student Assessment, vagyis a nemzetközi tanulói teljesítménymérés program rövidítése. Az 1990-es évek végén hozta létre a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD), melynek Törökország alapító tagja, míg Magyarország 1996-ban csatlakozott hozzá.

A PISA monitorozó jellegű felméréssorozat, amely három területen (alkalmazott matematikai műveltség, alkalmazott természettudományi műveltség és szövegértés) vizsgálja a 15 éves tanulók képességét. A felmérés háromévenként zajlik az OECD-tagországok és a programhoz csatlakozó egyre növekvő számú partnerországok irányításával. Először 2000-ben volt ilyen fajta teszt. Az egyes mérések alkalmával egy-egy műveltségi terület nagyobb hangsúlyt kap, mint a többi. 2000-ben és 2009-ben a szövegértés, 2003-ban és 2012-ben a matematika, 2006-ban és 2015-ben a természettudomány volt a kiemelt terület.

Törökország a 49. helyen végzett, szemben 2012-vel, amikor 44. volt.

A Köztársasági Néppárt (CHP) bursai politikusa, Ceyhun İrgil elmondása szerint a török oktatási rendszer kómában van. A krízis komolyabb, mint az Európai Unióhoz való csatlakozás vagy a dollár kérdése, és ez az egész már túlmegy a pártok hatáskörén.

A Törökországban élő 15 év alatti diákok 31,2 %-a alulteljesített mindhárom területen. A vizsgált országok tanulóinak 10 %-a azonban elérte a lista tetejét.

Törökország matematikában 420 pontot szerzett, ezzel a 72 országból a 49. helyre került. 52. lett a tudományokban (2012-ben 43. volt) és 50. a szövegértésben (2012-ben 41. volt).

A miniszter szerint a teszt egyértelműen kimutatta, hogy a törökök nem értik, amit olvasnak. Azonnal parlamenti vizsgálatot rendeletek el, mert ha nem lépnek, az eredmény negatívan fogja befolyásolni Törökország társadalmi és gazdasági jövőjét.

A Török Oktatási Társaság (Türk Eǧitim Vakfı) elnöke, Selçuk Pehlivanoǧlu pedig arról beszélt, hogy a török diákok „megadták magukat” a vizsgán. Pehlivanoǧlu szerint azok az országok teljesítettek sikertelenül a teszten, melyekben az emberek életminősége amúgy is alacsony. „A török középiskolák és egyetemek felvételi vizsgáin követelmény a tudás. Mégis olyan generációt nevelünk fel, akik megbuktak ezen a megmérettetésen. Ahelyett hogy feljebb kerültünk volna a sorban, még a 2012-es szintén is lejjebb süllyedtünk.”

Az oktatási szakemberek szakszervezetének vezetője, Mehmet Balık szerint a felmérés alapján Törökország visszafejlődött a 12 évvel ezelőtti szintre.

„Az oktatási rendszerünknek az lenne a célja, hogy fejlessze a tanulók olvasási képességét, megértsék, amit olvasnak, problémákat tudjanak megoldani és értékeléseket tudjanak készíteni.”

A PISA teszten részt vett országok közül Szingapúr végzett az élen mindhárom kategóriában, megelőzve a 2012-es győztest, Sanghajt. A top 10-be került még Japán, Észtország, Tajvan, Finnország, Makaó, Kanada, Vietnam, Hong Kong és a kínai városok közül Peking, Sanghaj, Csianszu és Kuangtung. Az Egyesült Államok a tudományokban 25., a szövegértésben 24., míg a matematikában 40. lett. Európa vezető országai mint Nagy-Britannia, Németország és Franciaország megvédték 2012-ben megszerzett helyüket. Magyarországon összesen 200 iskola 5600 15 éves tanulója töltötte ki a teszteket. Az eredmények szerint a magyar diákok is gyengébben teljesítettek, mint 2012-ben.

Forrás: Hürriyet Daily News

Kollár Kata – Türkinfo


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here