Azerbajdzsán, Grúzia és Törökország új vasútvonalat indított

Október 30-án Azerbajdzsán, Törökország és Grúzia vezetői megnyitották a három országot összekötő, 826 km hosszúságú vasútvonalat, felállítva ezzel egy vonalat Európa és Kína között, mely Oroszországot megkerülve utas- és áruszállításra egyaránt alkalmas.

Az újonnan megnyitott szakasz, amely 105 km új pályát is magába foglal, egymillió utas és 6,5 millió tonna áru szállítására alkalmas. Azzal számolnak, hogy az útvonal kapacitása 2034-re 3 millió utasra és 17 millió tonna áruszállítására növekszik.

A vasúti projektet, amely összeköti Bakut az észak-törökországi Kars városával Tbiliszin keresztül, 2007-ben indították el, de maga az építkezés 2008-ban vette kezdetét.

„A Baku–Tbiliszi–Kars (BTK) vasútprojekt elengedhetetlen a régió jövője szempontjából” – hangsúlyozta a török elnök, Recep Tayyip Erdoğan, a bakui megnyitó ünnepségen.

Erdoğan az azeri elnökkel, Ilham Aliyevvel és a grúz miniszterelnökkel, Giorgi Kvirikashvilivel közösen hangsúlyozta, hogy a Middle Corridor Projekt (célja Európa és Ázsia egyesítése Anatólián át – A ford.) egyik legfontosabb pontja a BTK vasútvonal üzembe helyezésével teljesült.

„A Baku–Tbiliszi–Kars vonal része a nagy selyemútnak, a projekt egyik legfontosabb eleme, hogy kizárólag saját forrásainkat használtuk a megvalósításához ” – emelte ki a török elnök. Továbbá bejelentette egy Londont Kínával összekötő vasútvonal létrehozását is.

A három országot összeköti a BP által vezetett Baku–Tbiliszi–Ceyhan olajvezeték, valamint a Baku–Tbiliszi–Erzurum gázvezeték is. Mindezek ellenére Törökországnak a kaukázusi térséggel folytatott kereskedelme igen korlátozott. Az új vasútvonal azonban gazdasági fellendülést ígér a térségben. Az új útvonal csökkenteni fogja a Kína és Európa közötti utazási időt körülbelül 15 napra, amely majdnem kétszer olyan gyors, mint a tengeri útvonal, és fele annyiba kerül, mint a repülőút.

A kínai városokból induló vonatok a Khorgos-átjárón keresztül Kazahsztánba jutnak, ahonnan a Kaszpi-tengeren komppal átkelve, Bakuba érve a BTK vonalon haladva egyenesen Európa felé vehetik az irányt.

Erdoğan szerint a vasútvonal nem csak a régió gazdasági növekedéséhez járul hozzá, de  „politikai békét, biztonságot, stabilitást és társadalmi jólétet fog hozni”.

Aliyev „történelmi és globális projekt”-ként jellemezte a Baku–Tbiliszi–Kars vonalat, ezzel  dicsérve a régiót, mely önerejéből finanszírozta a projektet.

„Ez a projekt közelebb fogja hozni országainkat egymáshoz. Fontos szerepe lesz a stabilitás és a biztonság garantálásában. Növeli a gazdasági képességeinket és forrásainkat – folytatta Aliyev, hozzátéve, hogy a projekt kizárólag Azerbajdzsán, Grúzia és Törökország közös erőfeszítéseinek köszönhető.

„Senkitől semmilyen segítséget nem vettünk igénybe, nem vettünk fel kölcsönt sem, ezt a vasútvonalat a helyi lehetőségeknek köszönhetően helyezzük üzembe” – mondta az azeri elnök.

A projekt teljes összege több mint 1 milliárd dollárrá nőtt a kezdeti 400 milliós tervekhez képest, jelentette a Reuters. A finanszírozás nagy része az azerbajdzsáni állami olajkészletből származik.

Már számos európai ország jelezte érdeklődését a projekt iránt, amelyekkel Azerbajdzsán el is kezdte a tárgyalásokat. Többek között Kazahsztán és más közép-ázsiai ország is jelezte, hogy szeretné termékeiket a BTK útvonalon szállítani.

Kvirikashvili azt mondta, hogy „a projekt híd Ázsia és Európa között”.

„A vonal egyaránt összekapcsolja a gazdaságot és a régió embereit. Az útvonal megnyitásával egy új eurázsiai híd kezdte meg a működését. A projekt egyaránt hozzájárul az idegenforgalom fellendüléséhez és új munkahelyek teremtéséhez is” – tette hozzá a grúz miniszterelnök.

Hürriyet Daily News

Lantos Ágota – Türkinfo


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here